Efter förra årets succé – Husqvarna poppar upp i fler köpcentrum

Fjolårets försök med en pop up-butik i Täby centrum gav mersmak för Husqvarna. I år blir det ytterligare fem, varav två i Sverige. ”Vi vill möta konsumenter i köpcentrummiljön”, säger Mathias Damberg, regional marketing manager.
Text: Svante Grahn
Annons:

Under sex månader förra året hade Husqvarna en pop up-butik på prov i Täby centrum. I år är Husqvarna tillbaka i Täby centrum med en tillfällig butik på cirka 100 kvadratmeter som öppnade i går.

– Vi har dragit en del lärdomar av förra året om hur det är att vara i den miljön. Vi kunde se att det fungerade med att fokusera på robotgräsklippare och batteriprodukter som vi gjorde, säger Mathias Damberg och fortsätter:

– Vi vill att det ska synas i kundmötet att vi är innovativa på våra marknader.

Men nytt för i år att en mindre version av konceptet även prövas på fem andra platser, förutom i Estland, Norge och Finland, på ytterligare två svenska handelsplatser: Väla i Helsingborg och Nacka Forum.

De här pop up-butikerna är mindre, knappt 40 kvadratmeter och drivs ihop med lokala återförsäljare.

Den i Täby drivs ihop med Husqvarnas konceptbutik i Barkarby. Damberg beskriver den som mer av ett testlabb.

Det är retailbyrån Workshop som utvecklat konceptet ihop med Husqvarna och det är också Workshop som ansvarar för driften tillsammans med Husqvarna och återförsäljarna.

Det finns inga konkreta planer på fler pop ups för Husqvarna den här säsongen, även om dörren inte är stängd.

– Men säsongen är kort och det börjar bli ont om tid, konstaterar Damberg.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...