Efter ett succékvartal – nu tror Boozt på bättre resultat för helåret

Boozt är nöjda med det senaste kvartalet, så nöjda att de nu justerar prognosen för helåret vad gäller rörelsemarginalen. ”Det tredje kvartalet har alltid tufft för oss rent lönsamhetsmässigt”, säger vd Hermann Haraldsson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Preliminära siffror visar att Boozt växte med 20–25 procent under det tredje kvartalet.

Rörelsemarginalen för perioden ser ut att landa på fem till sex procent.

Den fina utvecklingen gör att e-handlaren skriver upp prognosen för helåret.

Boozt tror fortfarande på en tillväxt på 20–25 procent, däremot tror bolaget att rörelsemarginalen landar på 4,5–5,5 procent mot tidigare prognostiserade 3,5–4,5 procent.

– Vi fortsätter se en positiv utveckling för vår affär. De många nya kunderna som vi fick under våren och sommaren fortsätter att komma tillbaka. Vi ser också en lägre returgrad drivet av en förändring i produktmixen för män såväl som för barn, sport och skönhet, säger Hermann Haraldsson i en kommentar och fortsätter.

– Det tredje kvartalet har alltid varit tufft för oss rent lönsamhetsmässigt, då det påverkats starkt av slutet på reasässongen. Så att för första gången göra en vinst under detta kvartal är ytterligare ett bevis på lönsamhetspotentialen i vår affärsmodell.

Boozt skriver i pressmeddelandet att höst- och vintersäsongen fått en fin start, trots att coronapandemin inneburit en del problem med försenade leveranser för e-handlaren.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...