Foto: Jamin Pirnia

Efter en rekordbra december tror Cervera på tillväxt – men lönsamheten är en utmaning

Cervera avslutade året med rekord. December var kedjans bästa försäljningsmånad någonsin. ”Satsat på en kombination av större volymer av centralt beslutat sortiment, samtidigt som vi har utökat det lokala mandatet”, säger vd Peter Rimbäck.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

I december ökade Cervera försäljningen med åtta procent, online var tillväxten med 46 procent.

Framgångarna gjorde månaden till Cerveras bästa försäljningsmässigt någonsin.

– Det är ett kvitto på att kunderna gillar det vi gör. Vi har infört årets julhandel satsat på en kombination av större volymer av centralt beslutat sortiment, samtidigt som vi har utökat det lokala mandatet för våra butikschefer att påverka inköp och volymer, säger Peter Rimbäck i en kommentar.

Julkampanjen hade temat ”Hållbara julklappar för alla”.

– Positionen som en destination för hållbara presenter ska vi stärka ytterligare framöver. Det matchar väl med vad vi står för som varumärke och rimmar väl med vår samtid, säger Peter Rimbäck som ser positivt på framtiden rent försäljningsmässigt.

– Vi har ett väldigt starkt varumärke och vår nya omni-strategi fungerar mycket väl i både den fysiska och den digitala kanalen.

Däremot är lönsamheten en utmaning.

– Konkurrenssituationen har fortsatt drivit på en ökad prispress inom alla våra kategorier och bruttomarginalen fortsätter att vara en stor utmaning. Dessutom brottas vi som fysisk aktör med alldeles för höga hyresnivåer i Sverige, säger Peter Rimbäck.

Han menar att Cervera de närmaste åren kommer att behöva jobba närmare leverantörer och hyresvärdaer för att hitta en modell som gör att alla tre kan tjäna pengar på en långsiktig hållbar nivå.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...