Foto: Shutterstock

Efter en ökande konkurrens – Amazon slutar sälja sina populära köpknappar

Amazon ska sluta sälja sin populära beställningsknapp Dash. På fyra år har knappen sålt i miljoner exemplar men nu tar e-handelsjätten alltså bort den ur sitt sortiment.
Text: Susan Berzelius
Annons:

Dash finns i miljoner hushåll i framför allt USA men även i till exempel Tyskland och Storbritannien.

Knappen lanserades 2015 och var en av de första prylarna som förverkligade ”det uppkopplade hemmet”.

I USA har knappen kostat fem dollar och har å ena sida förenklat för konsumenterna men å andra sidan fått kritik för att den bidragit till att minska konkurrensen genom att utgöra ett slags abonnemangssystem.

Med ett enkelt knapptryck kan kunderna beställa bulkvaror som toa- och hushållspapper, djurmat, tvättmedel, flaskvatten, rengöringsmedel och kosttillskott.

– Att Amazon slutar att sälja Dash betyder inte att de kunder som redan har den inte kan fortsätta att beställa via knappen. Beställningssystemet kommer att fortsätta ”så länge kunderna efterfrågar tjänsten och använder den” säger Daniel Rausch, vice vd på Amazon och den som en gång utvecklade Dash-programmet.

Anledningen till att Amazon nu upphör att sälja Dash är den ökande konkurrensen från andra liknande, och möjligen förbättrade, beställningsprylar.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...