Foto: Shutterstock

Efter dippen i juni nådde e-handeln ny rekordnivå: ”Starkast hittills”

Efter ett svagare juni växte e-handeln åter kraftigt i juli. Det visar E-barometern från Postnord. Tillväxten landade på 45 procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

”Det är den starkaste tillväxten hittills sedan coronautbrottet”, konstaterar Arne Andersson, e-handelsrådgivare, och Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker, i en kommentar.

Hemestern lyfter de fram som en trolig förklaring. Semesterkassan spenderades på shopping i stället.

Andelen svenskar som i juli uppgav att de e-handlat de senaste 30 dagarna var 77 procent, visar E-barometern. Ett år tidigare var motsvarande siffra 67 procent.

”Redan i maj-rapporten resonerade vi kring huruvida andelen som e-handlar regelbundet skulle stabiliseras på en ny nivå. Då, efter bara två månader, var det för tidigt att säga. Men när vi nu har fyra månader i rad med 76–78 procent så kan man våga tro att så är fallet”, skriver Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder .

Dagligvaruhandeln visade upp den starkaste tillväxten på nätet, 200 procent. Även försäljningen av sport och fritid (+63 procent), hemelektronik (+39) och fordonstillbehör (+28) online ökade kraftigt.

Försäljningen av skönhet och hälsa, där apoteksvaror inkluderas, växte emellertid inte mer än sex procent. Det var något som förvånade Postnord.

”Troligen har det att göra med att hushållens behov delvis mättades under föregående månaders bunkrande”, skriver Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder.

Två branscher visar upp negativ tillväxt: kläder och skor (-4 procent) och barnprodukter och leksaker (-11 procent).  

Fotnot: Siffrorna i E-barometern bygger på konsumenternas egna uppskattningar.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...