Efter butiksslakten – nu är Hobbex redo att hitta nya vägar framåt

Efter ett år som vd för Hobbex börjar Magnus Rosén se resultat av omstruktureringsarbetet av det gamla katalogföretaget. ”Nu ser jag att det börjar vända, framför allt i det digitala”, säger Magnus Rosén till Market och ser många nya intressanta affärsmöjligheter.
Text: Marie Hillblom
Annons:

 1 september har det gått ett år sedan Magnus Rosén tog klivet från jobbet som chef för Icas e-handel till uppdraget som vd för Hobbex. Ett företag som funnits sedan 1961 och vars mål varit – och är – att ge kunden produkter som gör att livet blir lite extra roligt.

– Hobbex har historiskt varit synonymt med katalogen och prylar. Bolaget har utvecklats mycket sedan katalogen avskaffades, säger Magnus Rosén, som klev in i Hobbex med uppdrag att modernisera företagets identitet, utveckla kunderbjudandet och få fart på e-handeln.

Våren 2018 kom beskedet att Hobbex skulle stänga sina fysiska butiker och 42 anställda sägas upp. Resultatet visade en sjunkande försäljning och för att rädda företaget från konkurs skulle en satsning på e-handel genomföras.

Siffror från det brutna räkenskapsåret 2018 visar att Hobbex nettoomsättning halverades till 49 miljoner kronor. Rörelseresultatet förbättrades jämfört med 2017, men låg fortfarande på minus 30 miljoner.

– Det är ofrånkomligt att försäljningen minskar när vi avvecklar butiksnätverket. Det kostar att avveckla, säger Magnus Rosén, som under året jobbat med att genomföra omstruktureringen.

14 fysiska butiker har blivit två, en i Strömstad och en i Malmö. Även lagershopen i Borås är stängd.

Men nu börjar Magnus Rosén se att det vänder. Han pekar på en ökad digital trafik, ökad digital försäljning.

– Vi växer inom områden vi tror på, säger han och pekar på handeln med kickbikes, elcyklar och radiostyrt.

Här vill han se en utveckling och ser många nya intressanta affärskoncept.

Hobbex har tecknat avtal med reklambyrån Forsman & Bodenfors. Här ska man få hjälp att fortsätta utveckla både affärsstrategiskt och varumärkesmässigt mot kund.

- Hobbex är ett gammalt anrikt varumärke som har hög igenkänningsgrad. Men vi vill flytta kundens medvetande kring vad vi är i dag, säger Magnus Rosén.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...