Foto: Daniel Norman

Efter Best of Brands sorti – Mood-gallerian satsar på mindre butiksformat

Mood-gallerian i Stockholms innerstad satsar på mindre butiksformat – delar upp Best of Brands ytor och förvandlar övervåningen till kontor. ”Vi har sett att det är svårt att bedriva retail på två våningar”, säger Annika Ljungberg, marknadsområdeschef på AMF Fastigheter.
Text: Michael Sandsjö
Annons:

När modekedjan Best of Brands tvingades stänga den ungefär tusen kvadrameter stora butiken i Moodgallerian i Stockholm i slutet av förra året tänkte AMF Fastigheter om.

I stället för att låta en ny retailer ta hand om ytorna, fördelade på två plan, splittas nu nedervåningen i två delar.

På övervåningen blir det kontor framöver.

– Vi upplever att det är svårt med tvåvånings-retail. Kunderna ser inte kundvarvet på övervåningen lika tydligt som på entréplan, säger Annika Ljungberg.

Med en snittyta på hundra kvadratmeter per butik (hela Moodgallerian har en säljyta på omkring 10 000 kvadratmeter) menar Annika Ljungberg att Moodgallerian nu ligger i fas med det marknaden efterfrågar.

Och redan när AMF Fastigheter öppnade handelsplatsen på Regeringsgatan för sex år sedan fanns konkurrensen från e-handeln med i affären.

– Utvecklingen inom retail går ju mer och mer mot mindre, effektivare ytor, säger Annika Ljungberg. Där står vi väl rustade.

Slutligen: Ytan som Best of Brands alltså tvingades att lämna?
– Jag sitter med det nu, men vi har inte bråttom. Hellre noggrannhet och rätt hyresgäster än att bara fylla på, säger Annika Ljungberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...