E-handlarna myser – men lönsamheten fortfarande en svårknäckt nöt

Under december månad har e-handlarnas framtidstro ökat, visar Svensk Handels Framtidsindikator. Inom butikshandeln råder det dystrare tongångar.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

– Efter en svag novembersiffra sjuder återigen optimismen bland landets e-handlare. Tillväxten inom handeln sker på nätet och e-handlarna ser ljust på framtiden. Nöten som många behöver knäcka stavas lönsamhet, trots starka utsikter för försäljningen släpar tron på lönsamheten efter, säger Svensk handels vd Karin Johansson.

Optimismen stiger både avseende den framtida försäljningen och anställningsviljan, vilket gör att framtidsindikatorn för e-handeln landar på 111,9 för december – 11,8 enheter högre än i november.

Inom butikshandeln, å andra sidan, har man inte ryckts med i julyran. Här minskar istället framtidstron. Mest pessimistiska är butikshandlarna inom sällanköpshandel för vilka framtidsindikatorn faller till den lägsta nivån på länge. 

– Det återspeglar den tuffa omställning som pågår inom handeln, även om julhandeln ger ett välbehövligt uppsving oroar sig många för att det kommande året kan bli ett riktigt stålbad, säger Karin Johansson.

Framtidsindikatorn för butikshandeln (sällanköp och dagligvaror) landar på 88,2 – en tillbakagång med 8,1 enheter. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...