E-handlarens strategi när vårens fester ställts in: ”Mer vardagskläder”

Efterfrågan på festkläder försvann i princip helt när coronapandemin slog till – och Bubblerooms försäljning sjönk. Nu breddar e-handlaren utbudet av vardagskläder.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

– Jag vill inte säga några siffror men det var en markant och kraftig nedgång och det slog extra hårt mot oss eftersom vi har riktat in oss på festmode, säger vd Ville Kangasmukko Nordström till Breakti.

Market har redan tidigare berättat att e-handlaren valde att varsla 31 av 85 anställda.

Ville Kangasmukko säger till sajten att det var ett mycket tufft beslut.

– Men det handlade om företagets överlevnad och om att rädda det som är kvar.

De allra flesta av de varslade har nu lämnat bolaget och många har fått nya jobb, skriver Breakit.

Samtidigt har Bubbleroom, som vuxit kraftigt de senaste åren, bytt strategi.

– Tidigare satsade vi på att växa fort – inriktningen nu är fortsatt tillväxt men lönsam tillväxt. Vi kommer också att bredda utbudet och satsa mer på vardagskläder även om vi vill vara bäst på festmode när festerna kommer tillbaka, säger Ville Kangasmukko Nordström.

E-handlaren har också stärkt sitt erbjudande vad gäller hemleveranser och jobbar med att personalisera marknadsföringen mot befintliga kunder.

Nu ser tillvaron lite ljusare ut.

– Under den senaste delen av maj ligger vi på samma nivå som förra året och i juni ser vi faktiskt en liten försäljningsökning. Ser man till produkter utanför segmentet festmode så har vi ökat försäljningen även under krisen, säger Ville Kangasmukko Nordström.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...