E-handelsrekord för Apoteket: ”Utgör en större andel av vår totala affär”

Apotekets digitala försäljning accelererar. Oktober var kedjans främsta månad. ”Gjort det enklare att handla”, säger marknadsdirektören Eric Lundberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Apotea har länge mött svagt motstånd på nätet från de etablerade apotekskedjorna och passerade enligt egna siffror en miljard kronor i försäljning i september.

Men kampen om kunderna hårdnar.

Nu storsatsar även jättarna digitalt.

– E-handel är ett prioriterat område och vi vill att kunderna på ett enkelt och sömlöst sätt ska kunna röra sig mellan olika kanaler, säger Eric Lundberg på Apoteket AB.

Fram till och med september växte marknadsettans e-handel med 35 procent jämfört med 2016.

Tillväxten ökade ytterligare i oktober.

– Vi slog all time high när det gäller egenvårdsförsäljningen.

Vad beror det på?
– Det är ett resultat av att vi har gjort det enklare att handla och att fler kunder vill handla på nätet, säger Eric Lundberg.

Apoteket har 2,6 miljoner kundsklubbsmedlemmar – och 600 000 har laddat ned kedjans app.

– Vi ser tydligt hur våra kunder uppskattar att vi erbjuder service, kunskap och rådgivning på nätet och i appen och det gör att de i högre grad handlar på nätet än tidigare.

Eric Lundberg, marknadsdirektör på Apoteket AB.

Market har tidigare berättat att Ica-ägda Apotek Hjärtat justerade sina webbpriser för ett år sedan.

Syftet är bland annat att möta det växande hotet från Apotea.

– Vi vill vara prisvärda i alla kanaler och utgår från kundernas behov när vi tittar på våra erbjudanden. Det är viktigt för oss att kunden får en attraktiv prisupplevelse i butik och på nätet. Som kund ska du kunna ta del av hela vårt sortiment var du än befinner dig. Nu finns vårt unika webbsortiment inte bara på nätet utan också lättillgängligt i appen.

– Det ska vara enkelt att handla läkemedel, apoteksvaror och ta del av samma kunskap och rådgivning på nätet som du får på ett apotek, säger Eric Lundberg och exemplifierar med företagets chatt och kundservice.

Apotek Hjärtat närmar sig en andel på tre procent av försäljningen.

Eric Lundberg vill inte precisera en procentsats för Apoteket AB.

– E-handeln växer kraftigt och utgör en allt större andel av vår totala affär.

Hur ser planerna ut framåt för Apotekets e-handel?
– Kunden ska få samma upplevelse av hjälp, kunskap och rådgivning i alla kanaler och efter behov för att må bra och stöd till ett friskare liv, säger Eric Lundberg.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...