Foto: Daniel Norman

E-handelslyft för Kronans Apotek – som tänker växa mer på nätet

Kronans Apoteks e-handel växte med 69 procent förra året. Nu ökar kedjan sin satsning – för att ta marknadsandelar. ”Vi har ett tävlingsinriktat team”, säger nye vd:n Anders Torell till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Sveriges Apoteksförenings statistik visar att e-handelns tillväxt uppgick till 58 procent i fjol och att kanalens andel av all försäljning därmed är uppe i cirka sju procent.

Ökningen för Kronans Apotek var alltså 69 procent.

– Vi kom igång med e-handeln först 2015 bland annat på grund av köpet av (kedjan) Medstop och växer från en lägre nivå men vi har väldigt bra fart online, säger Anders Torell som vid årsskiftet värvades från jobbet som programdirektör hos Ica Gruppen.

Kronans Apoteks ambition är att nå samma höga procentuella utveckling på nätet även det här året.

Receptet är bland annat ett sortiment som har utökats till 12 000 artiklar (exklusive receptbelagda läkemedel).

– Responsen visar att vi har hittat rätt.

Samtidigt har onlinepriserna justerats och logistiken vässats så att kunderna kan få sina beställningar snabbare.

Antingen hem eller till något av kedjans apotek.

– Kunder som har beställt läkemedel vill förstås kunna komma igång med sin medicinering på en gång, säger Anders Torell.

Tack vare appen kan Kronans Apotek skicka pushnotiser med bland annat förnyelser och påminnelser.

Via den finns även uppgift om vilka apotek som har ett recept i lager – och möjlighet att få farmaceutisk rådgivning.

– Trygghet är ett ledord för oss.

Hur stor kan den digitala affären bli för Kronans Apotek?
– Det är som vanligt konsumenterna som avgör en detaljists framgång men vi har ett fått en mycket bra start på 2018. Vi har ett dedikerat team med stor tävlingsinstinkt som tänker se till att vi har de mest attraktiva tjänsterna i branschen, säger Anders Torell.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...