E-handelsbalansen är negativ: ”Förutsättningar att ändra på det”

Svenskar shoppar för betydligt mer online utomlands i jämförelse med vad utländska konsumenter spenderar i svenska nätbutiker. ”En bit kvar innan vi blir en framstående e-handelsnation”, säger Andreas Hedlund på Handelsrådet.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

2017 handlade svenskarna för 13 miljarder kronor hos utländska e-handlare.

Det visar rapporten Gränslös handel–sju framgångsfaktorer för global e-handel som HUI Research tagit fram på uppdrag av Handelsrådet.

Samtidigt handlade utländska konsumenter bara för mellan fyra och åtta miljarder i hos svenska e-handlare.

– Sverige är en stark exportnation och vi är duktiga på både handel och digitalisering. Ändå har vi en bit kvar innan vi blir en riktigt framstående e-handelsdestination för utländska konsumenter, men det finns alla förutsättningar att ändra på det, säger Andreas Hedlund, vd för Handelsrådet.

Rapporten visar att det finns många möjligheter för e-handlare som vill nå ut till konsumenter i andra länder. Samarbeten med influencers eller försäljning via plattformar som Amazon är bara några exempel.

– Många av de intervjuade företagen vittnar om att marknaden utanför Sveriges gränser är långt ifrån mättad och att fler svenska företag skulle kunna internationalisera sig, säger Andreas Hedlund.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...