E-handelns triumf – kanalen uppe i rekordhöga 7,5 procent: ”Trenden håller i sig”
Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen steg med måttliga 2,5 procent i februari i år jämfört med samma månad 2020.
Men kalendereffekten var hela 3,6 procent – på grund av skottdagen.
– Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent, säger Karin Brynell.
Hushållens intresse för att e-handla dagligvaror accelererar och den digitala försäljningen lyfte med 143,2 procent.
Hemleverans ökade med 85 procent och click and collect med 243 procent.
– Pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig.
Onlineandelen steg till 7,5 procent och det är mer än dubbelt så högt som i februari för ett år sedan.
Däremot minskade försäljningen i analoga butiker med 2,0 procent i februari.
– Fysiska handeln mötte tuffa jämförelsetal – framför allt på grund av att det var en försäljningsdag mindre i år. Februari blir dessutom den sista månaden där jämförelsen görs med en månad som inträffade innan pandemin slog till med full kraft, säger Karin Brynell.
Ica-butikerna kom upp i 1,9 procent i februari och tappade alltså marknadsandelar.
Market berättade i måndags att City Gross försäljning steg med 4,4 procent.
Dagligvaruindex för mars publiceras 22 april.