Foto: Jessica Gow/TT

E-handelns triumf – kanalen uppe i rekordhöga 7,5 procent: ”Trenden håller i sig”

Hushållen fortsätter att flytta köp av dagligvaror till nätet. Kanelens andel var rekordhöga 7,5 procent i februari. ”Pandemirestriktioner gör att trenden håller i sig”, säger branschorganisationens vd Karin Brynell.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Svensk Dagligvaruhandels index visar att försäljningen steg med måttliga 2,5 procent i februari i år jämfört med samma månad 2020.

Men kalendereffekten var hela 3,6 procent – på grund av skottdagen.

– Det ger en kalenderjusterad total försäljningsutveckling på 6,1 procent, säger Karin Brynell.

Hushållens intresse för att e-handla dagligvaror accelererar och den digitala försäljningen lyfte med 143,2 procent.

Hemleverans ökade med 85 procent och click and collect med 243 procent.

– Pandemirestriktioner gör att e-handelstillväxten i dagligvaruhandeln håller i sig.

Onlineandelen steg till 7,5 procent och det är mer än dubbelt så högt som i februari för ett år sedan.

Däremot minskade försäljningen i analoga butiker med 2,0 procent i februari.

– Fysiska handeln mötte tuffa jämförelsetal – framför allt på grund av att det var en försäljningsdag mindre i år. Februari blir dessutom den sista månaden där jämförelsen görs med en månad som inträffade innan pandemin slog till med full kraft, säger Karin Brynell.

Ica-butikerna kom upp i 1,9 procent i februari och tappade alltså marknadsandelar.

Market berättade i måndags att City Gross försäljning steg med 4,4 procent.

Dagligvaruindex för mars publiceras 22 april.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...