E-handelns nya triumf – kanalens andel uppe i 7,8 procent: ”En ny toppnivå”

Dagligvaruhandeln hade som väntat en svag månad. Men e-handeln lyfte – till högsta andelen någonsin. ”Mönstret är detsamma”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Coronapandemin gjorde att inköpen av dagligvaror var omfattande i mars 2020 och det påverkade som väntat förändringstalen för motsvarande månad i år.

Tillväxten stannade på bara en procent.

– Förra året hade mars exceptionella utvecklingstal i fysisk butik till följd av den utbredda bunkringen av framför allt skafferi- och hygienprodukter, säger Karin Brynell på Svensk Dagligvaruhandel.

Dagligvaruindexet visar att fysiska försäljningen minskade med 3,3 procent – och samtidigt fortsatte den uppåtgående trenden för e-handeln.

Försäljningstillväxten för online uppgick till 109,1 procent: hemleverans ökade med 56,1 procent och click and collect med 197,7 procent.

– Mönstret är detsamma som de senaste månaderna. Ökningen främst kommer från upphämtning i butik.

E-handelns kanalandel steg i mars till rekordhöga 7,8 procent.

– En ny toppnivå för tredje månaden i rad, säger Karin Brynell.
Kalendereffekten bedöms ha uppgått till 3,2 procent på grund av påskförsäljning sista dagarna i månaden.

Market berättade förra veckan att Ica-butikernas försäljning steg med en procent i mars medan City Gross tappade 0,5 procent jämfört med samma månad 2020.

Dagligvaruindex för april publiceras 12 maj.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...