Foto: Vendela Kjerner

E-handeln växte mer än väntat – här är branscherna som ökar mest

E-handeln växte mer än prognosen första kvartalet. Dagligvaror och sport och fritid lyfte mest i procent. ”Jakten på tid blir allt viktigare”, säger Postnords detaljhandelsexpert Carin Blom.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

E-handeln bransch för bransch

Livsmedel: 30 procent
Sport och fritid: 26 procent
Inredning och möbler: 25 procent
Barnartiklar och leksaker: 20 procent
Bygg: 14 procent
Kläder och skor: 13 procent
Hemelektronik: 12 procent
Böcker och media: 6 procent

Siffrorna visar tillväxten i procent första kvartalet 2018 jämfört med 2017.

Källa: E-barometern (Postnord, HUI, Svensk Digitalhandel)

E-barometern från Postnord, HUI och Svensk Digitalhandel visar att e-handeln med detaljhandelsvaror steg med 17 procent januari-mars i år jämfört med motsvarande tre månader 2017.

Årsprognosen är 15 procent.

– Siffran för kvartalet är hög och kan delvis förklaras av att jämförelsekvartalet hade historiskt låg tillväxt, säger Carin Blom.

Market har tidigare berättat att e-handelsförsäljningen av livsmedel växte med 30 procent under kvartalet.

Livsmedel beräknas omsätta fem miljarder kronor online och är därmed en av de största branscherna på nätet.

– Nu börjar det bli så stor omsättningsbas för livsmedel att tillväxttal i den här storleken får stora effekter och förflyttningen kommer sannolikt att gå snabbare och snabbare framöver.

Sport och fritid växte enligt E-barometern näst mest: 26 procent.

– En delförklaring är sannolikt de goda vintermånaderna som lyft försäljningen av kapitalintensiva säsongsprodukter som vinterjackor. Idrottstrenden är alltjämt stark i Sverige och det borgar för god tillväxt framöver, säger Carin Blom.

E-handeln i Sverige beräknas omsätta 67 miljarder kronor och till detta kommer e-handelsköp från utlandet som värderas till 13 miljarder kronor.

Därmed uppgår e-handelsmarknaden till cirka 80 miljarder kronor.

– Ungefär var sjätte e-handelskrona går alltså till utländska företag.

Globaliseringen påverkar dagens detaljhandelslandskap markant och det är nästan lika självklart att handla från Tyskland eller Kina som från ett företag i Sverige.

– Det som lockar mest från de utländska aktörerna är jakten på lägre priser och fler unika varumärken, säger Carin Blom.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...