Foto: Foto: Shutterstock

E-handeln växte med 18 procent första kvartalet: ”Det är helt i linje med prognosen”

18 procent, så mycket växte e-handeln med under första kvartalet. Livsmedel och bygghandeln var de branscher som visade bäst tillväxt.
Text: Daniel Norman
Annons:

E-handeln fortsätter att växa visar E-barometern från Postnord, Svensk Digital Handel och HUI Research

18 procent var tillväxten under första kvartalet.

– Vi har satt en prognos på 17 procent för hela året. Det är helt i linje med det, säger Carin Blom, detaljhandelsanalytiker hos Postnord.  

Kläder och skor var det flest köpte på nätet, 34 procent, följt av medieprodukter (28 procent) och hälsoprodukter (28 procent). 

– Livsmedelshandeln var den bransch som ökade mest. Den växer inte bara i storstäderna längre ser vi. Försäljningen av byggvaror växte också mycket under första kvartalet. Där har alla de stora kedjorna satsat och ökat sin närvaro, säger Carin Blom. 

Några jämförelsetal finns emellertid inte då man håller på att byta mätmetod för E-barometern. 

– Men det var där vi såg de största förändringarna, säger Carin Blom. 

66 procent av de svenska konsumenterna handlade på nätet i genomsnitt per månad under kvartalet vilket är en ökning med en procent från i fjol. 25 procent av dem använda mobilen, en ökning med åtta procent från första kvartalet 2016. 

– Det är tydligt, om vi inte bara tittar procentuellt sett, att det sker en förflyttning från fysiska butiker till nätet. Konsumenterna gör fler och större köp där, säger Carin Blom.  

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...