E-handeln sänker Kronans Apotek – så ska kedjan växa: ”Investerar i ny kompetens”

Kronans Apotek tappade marknad också förra året. Förklaringen: kedjan har en lägre andel online. ”Vi måste få upp e-handelförsäljningen ytterligare”, säger vd Anders Torell till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Finska ägaren Oriolas bokslutskommuniké för 2018 – som Market har granskat – visar att Kronans Apotek tappade marknad i fjol.

Andelen minskade från 17,7 procent till 17,1 procent.

– E-handeln växer mycket i vår bransch och vi har en lägre kanalandel. Det var därför som vi backade något förra året, säger Anders Torell om de preliminära siffrorna från Sveriges Apoteksförening.

Kronans Apoteks onlineförsäljning ökade på helåret med 63 procent jämfört med index på 38 procent – och därmed steg e-handelns andel av kedjans hela försäljning från 1,8 procent till 2,8 procent.

Hela apotekshandeln bedöms ha en onlineandel på åtta procent.

– Vi behöver fortsätta att växa mer än marknaden för att försvara vår marknadsandel.

Årets mål är att nå 50 procents tillväxt online.

Hur ska ni då dit?
– Vi har ett attraktivt e-handelserbjudande. Samtidigt investerar vi i ny kompetens och teknik. Syftet är att kontinuerligt bygga nya insikter om våra kunder och utveckla en stark omnikanalupplevelse, säger Anders Torell.

Market kan berätta att Kronans Apotek parallellt planerar att etablera åtta fysiska apotek 2019 på bland annat Drottninggatan i Stockholm, Partille och Kristinehamn.

Anders Torell har stora förhoppningar på tillskotten.

– Vi har signerat kontrakt på attraktiva lägen med bra kundflöden eller nära vårdinrättningar.

Samtidigt beräknas lika många apotek stängas.

– Förändringarna syftar till att förbättra butiksnätverket och därmed öka försäljningen, säger Anders Torell.

Kronans Apotek vill inte offentliggöra nettoomsättning eller rörelseresultat utan hänvisar till den årsredovisning som ska lämnas till Bolagsverket.

2018 kom den in i slutet av juni.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...