Foto: Shutterstock

E-handeln rusar mot 100 miljarder: ”Svårare att avgöra vad som är vad”

Svenskarna e-handlade för 87 miljarder kronor förra året, en ökning på tretton procent. 100 miljarder i omsättning är nu i sikte även om det blir allt svårare att avgöra vad som är e-handeln och inte. ”Gränserna flyter ihop”, säger Arne Andersson på Postnord.
Annons:
Text: Daniel Norman, Helen Preutz
Annons:

Så mycket växte varje delbransch

  • Hemelektronik: +14% (17,8)
  • Kläder och skor: +13% (13)
  • Böcker och media: +1% (4,6)
  • Byggvaror: +9% (5,1)
  • Möbler och heminredning: 14% (4,2)
  • Sport och fritid: +13% (3,7)
  • Barnartiklar och leksaker: +2,6% (3)
  • Dagligvaror: +22% (7,1)
  • Apoteksvaror: +36% (5)

Fotnot: Total omsättning i miljarder inom parantes.

 

Verkligheten stämde inte riktigt överens med prognosen.

I början av året spådde Postnord att e-handeln skulle omsätta 88 miljarder kronor under 2019. Facit blev 87 miljarder kronor och en tillväxt på tretton procent.

Det visar E-barometern som Postnord tar fram tillsammans med HUI och Svensk Digitalhandel.

Många svenskar e-handlar regelbundet. För första gången visar barometern, på helårsbasis, att 70 procent av konsumenterna i åldrarna 18–79  handlat online under en genomsnittlig månad.

Samtliga delbranscher visade på tillväxt under 2019.

Handeln med apoteksvaror hade den högsta tillväxten på 36 procent följt av dagligvaruhandeln som växte med 22 procent samtidigt som böcker och media bara växte med en procent.

Att tillväxten var mindre här kan förklaras med att böcker är något som svenskarna sedan länge vant sig vid att köpa på nätet.

Att dagligvaruhandeln växer snabbt är logiskt med tanke på de investeringar som görsi nom e-handeln, anser Arne Andersson.

– De investeringar som Kinnevik gör i Mathem är större än de investeringar som Ica gör i sitt nya lager. Om Kinnevik får avkastning på sina investeringar kommer dagligvaror att sticka iväg ytterligare. I UK står e-handeln för ungefär 17 procent inom dagligvaruhandeln, så det blir en spännande kategori att följa, säger Arne Andersson.

Under 2019 uppgav 17 procent av konsumenterna att de köpt minst en vara från en utländsk webbshop, en procent sämre än året innan. Postnord nämner den svaga kronkursen som en tänkbar förklaring till det.

Enligt Postnords prognos kommer e-handeln att växa elva procent under 2020, vilket skulle innebära en omsättning på 97 miljarder kronor.

– I takt med att e-handeln mognar ser vi en nedåtgående procentuell trend. Även om det är orealistiskt att tro på tillväxttal i nivå med dem vi sett tidigare år är elva procent fortfarande en hög nivå, säger Postnords e-handelsexpert Arne Andersson.

Det innebär att omsättningen troligtvis kommer att passera 100 miljarder under 2021.  

Framöver kommer det emellertid att bli svårare att skilja ut e-handeln på samma sätt som tidigare.

– Gränserna flyter ihop alltmer mellan digital och fysisk handel. Showrooms och tjänster som boka på nätet och hämta i butik kommer att göra det svårare att avgöra vad är vad, säger Arne Andersson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...