E-handeln fortsätter att ta mark – tillväxten starkast bland seniorsurfarna

E-handelns starka tillväxt fortsätter och rusningen bland de äldre håller i sig. Samtidigt har andelen som handlar på nätet stabiliserats på en ny nivå. Det visar E-barometerns siffror för maj. ”Rimligt att tro att många äldre kommer att fortsätta göra inköp på nätet”, konstateras det i rapporten.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Enligt E-barometern för maj växte näthandeln med 36 procent under månaden. Det är en något lägre tillväxt än i april, ”men fortfarande anmärkningsvärt hög” skriver Postnord i rapporten som görs i samarbete med HUI Research.

Tillväxten förklaras med att det är fler som har handlat hemifrån och att det genomsnittliga beloppet har ökat.

Precis som i april var tillväxten starkast bland de äldsta (65-79 år) – hela 69 procent. Sedan coronautbrottet har en femtedel av de äldre börjat köpa dagligvaror på nätet.

I februari uppgav 68 procent att de handlade på nätet den månaden. I mars steg det till 73 procent och i april 78 procent. I maj landade andelen på 77 procent vilket tyder på en stabilisering på en ny nivå – mycket tack vare de fortsatta nätinköpen bland de äldre.

”Det verkar rimligt att tro att många av de äldre konsumenterna kommer att fortsätta göra många av sin inköp på nätet även i framtiden”, skriver Postnords experter Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder i rapporten.

Bland varugrupperna tog kläder och skor tillbaka förstaplatsen från skönhet och hälsa sedan april. Samtidigt har möbler och heminredning växt mer än dagligvaror jämfört med samma månad i fjol.

E-barometern har också frågat konsumenterna om deras syn på total konsumtion under 2020. Där uppger 38 procent att de kommer att konsumera mindre jämfört med fjolåret. Den främsta anledningen är att de spenderar mer tid i hemmet.

Annons:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...