E-handeln får Ikea att styra om i Kungens kurva: ”Nya handelsmönster”

Ikea stoppar planen på ett nytt varuhus i Kungens kurva. Faktorn bakom: Mer e-handel. ”Nya köpmönster minskar kraven på fysisk yta.”
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

Ikea planerade sedan flera år tillsammans med Huddinge kommun en stor utbyggnation i Kungens kurva. Planen var att bygga ett nytt varuhus med den klassiska runda delen intakt och integrera det med ett utbyggt shoppingcentrum.

Totalt planerades en handelsyta som var större än Mall of Scandinavia.

Före årsskiftet stoppades planerna på ett nytt varuhus.

Faktorn bakom att Ikea drog i bromsen: E-handeln – med nya logistikbehov.

– Vi tittar nu på Stockholmsmarknaden som helhet och hur vi möter kunderna bäst. Stockholm är en viktig marknad för oss och en av Europas snabbast växande städer, men som säljkanal är det e-handeln som har starkaste tillväxten totalt. Det ritar om handelskartan med nya köpmönster som vi vill möta, säger Anna Pilkrona Godden, kommunikationsansvarig för expansion och affärsutveckling hos Ikea Sverige.

Mer e-handel är alltså skälet till att ni inte bygger nytt i Kungens kurva?
– Ikea Kungens kurva är en uppskattad destination med fyra miljoner besök per år och handelsplatsen som helhet växer. Vi tror att det kommer att fortsätta i den riktningen, men väljer att satsa på befintligt varuhus och den kapacitet som finns där i stället för att bygga ett nytt. 

– Samtidigt tittar vi på hur vi ska komplettera med andra lösningar för att göra Ikea mer tillgängligt och en ny plan för att kunna möta de nya köpmönstren som finns, bland annat genom att kunna erbjuda kortare och mer precisa leveranstider hem till våra kunder. 

Ikeas kalkyl: När fler och fler handlar på nätet kanske inte alla har med sig möblerna hem, utan vill beställa via nätet.

– Hemleverans möjliggör också att våra kunder kan ta sig till Ikea kollektivt, vilket vi vill inspirera till.

Anna Pilkrona Godden betonar betydelsen av att kombinera fysisk och digital handel.

– Varuhusen fortsätter spela en otroligt viktig roll. Det är här kunderna får den riktiga upplevelsen, heminredningskompetens hos våra medarbetare och kan klämma och känna på varorna, men kanske är det inte nödvändigtvis här de handlar.

Hur ser Ikeas roll ut i den fortsatta utvecklingen av handelsområdet Kungens kurva?
– Vi fortsätter samarbetet med Huddinge kommun och Ikea Centres fortsätter att planera för utbyggnationen av deras shoppingcenter i etapp två. De planerar för 54 000 nya kvadratmeter. Ikea-koncernen investerar också i dag omkring 65 miljoner kronor i infrastrukturen i området, med satsningar på Spårväg Syd, på byggandet av nya tillfarten Tangentvägen för att ge bättre tillgänglighet och smidigare kollektivtrafik.

Varuhuset i Kungens kurva kommer att ha kvar rollen som Ikeas flaggskepp.

 – Det är Sveriges äldsta Ikeavaruhus, efter att det i Älmhult gjorts om till museum, och också världens största efter Seoul. Nu satsar vi på att modernisera det för en ännu bättre shoppingupplevelse, bättre logistik och uppfräschade ytor för medarbetarna.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...