Dystra siffror för Odd Molly – stänger butiker och satsar mer utomlands

Minskad omsättning och sämre resultat. Odd Molly redovisar minustal för det andra kvartalet. ”Den lägre försäljningen är i huvudsak kopplad till de fysiska butikernas utmaningar i Sverige”, säger nya vd:n Jennie Högstedt Björk i en kommentar.
Annons:
Text: Mikael Sydner
Annons:

Odd Mollys omsättning under det andra kvartalet (april-juni) minskade med sju procent till 76,3 miljoner kronor.

Det framgår av bolagets delårsrapport.

­– Det andra kvartalet är säsongsmässigt Odd Mollys minsta. Den lägre försäljningen är i huvudsak kopplad till de fysiska butikernas utmaningar i Sverige. Andelen försäljning i digitala kanaler – egen webb och externa webb-återförsäljares – är nu en bra bit över 40 procent, säger Jennie Högstedt Björk i en kommentar till rapporten.

Rörelseresultatet sjönk från minus 7,5 miljoner kronor till 11,9 miljoner kronor.

Kedjan kommer att fortsätta satsa på att öka försäljningen internationellt. I dag sker 70 procent av all försäljning i Sverige.

– Vi kommer även att fortsätta satsa på vår hemmamarknad, inte minst digitalt, och kritiskt utvärdera vår närvaro via egna fysiska butiker, där ett antal beslut om stängningar redan fattats Jennie Högstedt Björk.

Bland annat kommer butiken på Åhléns i Göteborg att stänga i slutet på augusti.

Samtidigt uppges att diskussioner med ytterligare hyresvärdar pågår.

Bolaget hade per den 30 juni 18 egna butiker.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...