Foto: Shutterstock

Dyster höst för Clas Ohlson – tappar försäljning både i butik och online

Clas Ohlsons jämförbara försäljning sjönk i oktober. Även online tappade kedjan till följd av en uppgradering av e-handelsplattformen.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Clas Ohlsons försäljning sjönk med en procent i oktober till en omsättning på 744 miljoner kronor.

Även mätt i jämförbara enheter var tappet en procent.

Det totala antalet butiker vid månadens slut var fem färre än vid samma tidpunkt förra året.

Räknas verksamheten utanför Norden bort, den som är under avveckling, så ökade försäljningen med en procent.

I Finland var tillväxten sex procent och i Sverige en procent medan den sjönk med en procent i Norge.

Även online såg det dystert ut. Försäljningens sjönk med åtta procent till 37 miljoner kronor.

En uppgradering av e-handelsplattformen i mitten av oktober medförde störningar vilket gjorde att trafiken minskade.

Clas Ohlson hade medvetet valt att lägga uppgraderingen då för att skapa bättre förutsättningar för den viktiga försäljningen i november och december.  

De första sex månaderna på kedjans brutna räkenskapsår har försäljningen ökat med två procent till en omsättning på 4,2 miljarder kronor.

Mätt på jämförbara enheter var tillväxten tre procent och online 20 procent.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...