Dressmanns omnisatsning fortsätter: ”Så transparenta som det bara går”

Dressmann har drygt 190 butiker i Sverige. Någon kraftig utökning av butiksnätet finns inte med i kedjans planer. I stället fortsätter kedjan att knyta butikerna till e-handeln.
Text: Daniel Norman
Annons:

2018 blev ett bra år för Dressmann i Sverige, konstaterar Sverigechefen Morgon Olsson.

– Vi är mycket nöjda. Vi bryter den negativa trenden från året innan och gör ett bättre resultat. Det visar att vi är på rätt väg, säger han till Market.

E-handeln växer kraftigt.

Dressmann har lagt ned mycket jobb på att knyta samman de fysiska butikerna med den.

– Det har vi lyckats med det här året. Vi fick folk med oss och säljarna i butikerna ser det som en ny kanal att jobba med.

Morgan Olsson säger att det är viktigt att personalen inte ser e-handeln som en konkurrent utan som ett säljverktyg. Att de blir ambassadörer för nätbutiken.

Försäljningen online räknas numera in i butikens utveckling.

Arbetet med att knyta samman e-handeln med de fysiska butikerna fortsätter.

– Du ska få samma service oavsett vilket kanal du handlar i. Vi ska vara så transparenta som det bara går mellan butikerna och e-handeln.

I dag har Dressmann drygt 190 butiker i Sverige.

– Vi ligger ganska bra på den nivån, säger Morgan Olsson.

I stället handlar det om att förfina butiksnätet, menar han.

Det kan handla om att flytta en butik till ett bättre läge.

– Då kan det vara så att vi stänger en butik och det dröjer en period tills den andra öppnar. Det brukar vara marginellt, säger Morgan Olsson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...