Foto: Jamin Pirnia

Dressmann tappade omsättning: ”Klarade oss bättre än marknaden”

Dressmanns svenska verksamhet tappade omsättningen förra året. Däremot gjorde kedjan en rejäl resultatförbättring. ”Inte dragit på oss onödiga kostnader”, säger Sverigechefen Morgan Olsson.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Dressmann omsatte 1,4999 miljarder kronor 2018, vilket är något lägre än 2017 då den var 1,535 miljarder kronor.

– Marknaden tappade -2,8 procent så vi klarade oss bättre än den på jämförbara enheter, säger Morgon Olsson till Market.

Orsaken till det tror han är att kedjan inte blivit påverkad av den växande e-handeln på samma sätt som många andra i branschen.

Dressmanns egen e-handel hade en tillväxt på nästan 50 procent, berättar Morgan Olsson.

– Dock ser vi inte den som ett hot mot våra fysiska butiker då den är integrerad i deras verksamhet och snarare är ett väldigt uppskattat verktyg för butikerna genom att de alltid kan erbjuda kunden varan de söker.

Rörelseresultatet för den svenska verksamheten förbättrades, från 127 miljoner kronor 2017 till 156 miljoner kronor 2018.

– Vi har börjat få tillbaka en del av de större investeringar vi gjort, bland annat centrallagersatsningen som vi gjorde för några år sedan. Vi har också sett över de kostnadsposter vi har och inte dragit på oss onödiga kostnader, säger Morgan Olsson.

– En del av resultatökningen är också bruttomarginalen som vi kunde hålla på en högre nivå under större delen av året, fortsätter han.

Dressmann har i dag 191 butiker, inklusive en webbshop, i Sverige.

– Vi har ständigt en förändring i butiksantalet, men vi har i dagsläget ingen avsikt att ha färre fysiska butiker.

I bokslutet skriver Dressmann att kedjan kommer att fortsätta att se över butiksnätet för att öka lönsamheten.

– Det sker ständiga förändringar i marknaden. Det kan innebära att vi byter lokaler eller lägen till något som passar oss bättre. Det handlar om en helhetsbild för att bi ska få så bra lönsamhet som möjligt på samtliga enheter och där hyran givetvis är en viktig faktor.

Hur har starten på 2019 varit?
– Det har varit bra. Dock ser vi , som alla andra, att maj inte var lite solsäkert som förra året och detta påverkade givetvis att vi inte sålde fullt lika många sommarprodukter som vi gjorde under maj förra året, säger Morgan Olsson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...