Foto: Foto: Andreas Hylthén

Dormy sneglar utanför Sverige: ”En satsning sker inledningsvis digitalt”

Dormy Golf har överträffat förväntningarna 2017. Nu blickar tillväxtraketen mot fler marknader. ”Ett naturligt nästa steg”, säger vd Anders Wall till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Här finns Dormy

  • Göteborg (Bäckebol och Västra Frölunda)
  • Helsingborg (Väla)
  • Järfälla (Barkarby)
  • Huddinge (Kungens kurva)
  • Jönköping (Solås)
  • Malmö (Svågertorp)
  • Norrköping (Ingelsta)
  • Sundsvall (Birsta)
  • Täby (Arninge)
  • Ängelholm (outlet)
  • Örebro (Marieberg)

Sveriges största golfvaruhuskedja gick på offensiven i fjol och etablerade nya enheter på Väla utanför Helsingborg och i Arninge i Täby – och byggde parallellt nytt varuhus, huvudkontor och centrallager på ”hemmaplan” i Marieberg väster om Örebro.

Satsningen har betalat sig.

Årets tillväxt: 17 procent.

– Planen var att vi skulle konsolidera oss efter ett minst sagt intensivt 2016 men försäljningen har utvecklats fantastiskt bra och vi är naturligtvis supernöjda, säger Anders Wall om prognosen på drygt 500 miljoner kronor (netto).

Men det är inte bara de nya varuhusen som bidrar till den betydligt högre omsättningen för Dormy.

Anders Wall påpekar att ”de gamla” också levererar.

– Framgången beror på att vi alltid har jobbat långsiktigt. NKI-mätningar visar att vi har en extremt hög kundnöjdhet. Hela organisationen har ett stort kundfokus och det ger resultat. Och så mycket som 98 procent av köpen görs av bonuskunder.

Förra året lanserade Dormy en ny hemsida med en e-handel som har accelererat och svarar för elva-tolv procent av omsättningen.

Men framför allt är sajten en viktig kontaktyta.

– Tack vare kundklubben kan vi lämna relevanta erbjudanden som också påverkar försäljningen positivt, säger Anders Wall.

Golfen har en uppåtgående trend igen efter flera år med färre spelare och nu finns enligt Svenska golfförbundet 490 000 aktiva i klubbarna.

– Många börjar spela golf och det är klart att vi drar nytta av uppsvinget för sporten.
Trots den kraftigt ökade efterfrågan kommer Dormy sannolikt ändå bara att etablera ytterligare några varuhus i Sverige.

I dag finns tolv sådana.

– Vi har en relativt bra fysisk närvaro och med online når vi de konsumenter som kanske har längre geografiskt till något av våra varuhus, resonerar Anders Wall.

Därför sneglar Dormy alltså utanför gränsen.

– Det känns som ett naturligt nästa steg att ta.

Vilka marknader kan i så fall bli aktuella?
– Om och när vi gör en utlandssatsning blir den inledningsvis digital, säger Anders Wall.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...