Domen från HUI – så lite växer handeln: ”Hushållens oro har stigit”

HUI har en pessimistisk syn på hushållens konsumtion. Detaljhandeln tillväxttakt väntas sjunka närmaste åren. ”Lågkonjunktur medför utmaningar”, säger analytikern Felix Åberg till Market.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

HUI spår i sin nya konjunkturrapport att hela detaljhandeln växer med 2,5 procent i löpande priser i år och att tillväxttakten sjunker något 2020

Då väntas den stanna på måttliga 2,0 procent.

– Decemberförsäljningen var oväntat svag och hushållens oro har stigit efter Riksbankens höjning av reporäntan i slutet av förra året. Konsumenterna håller generellt hårdare i plånböckerna och är mindre benägna att lägga pengar på shopping, säger Felix Åberg.

Omsättningen i sällanköpshandeln väntas enligt HUI öka med 2,0 procent i år och 1,5 procent nästa år.

2018 kom all tillväxt på nätet i den delen av detaljhandeln.

– Försäljningen i fysiska kanaler krymper och såväl digitalisering som internationalisering medför betydande utmaningar för svenska detaljister.

Dagligvaruhandeln bedöms växa med 3,5 procent i år och 2,5 procent nästa år – också i löpande priser.

HUI konstaterar att tillväxten är högre inom lågprissegmentet.

– Lidl, Willys och Netto etablerar nya butiker och står dessutom emot digitaliseringen väl, säger Felix Åberg.

Online väntas emellertid växa starkt även inom dagligvaruhandeln och då påverkas även sällanköpshandeln.

– Ökad försäljning av mat på nätet gör att trafiken kommer att minska till fysiska handelsplatser.

Vilka råd har du till detaljhandelsföretagen?
– Det är hög tid för dem att se över sitt nätverk av butiker och sin digitala strategi, råder Felix Åberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...