Foto: Shutterstock

Domen från HUI: Färre aktörer i sportbranschen när all tillväxt snart sker online

Snart sker all tillväxt i sporthandeln online, skriver HUI Research i en spaning. Och då kan kedjor utan e-handel hamna på efterkälken och antalet aktörer bli färre.
Text: Daniel Norman
Annons:

Snart kommer all tillväxt inom sporthandeln att ske online, enligt HUI Research.

Infection Point, tidpunkten då all tillväxt sker på nätet, närmar sig.

Den inträffar när 15 procent av allt försäljning i en bransch sker där. Försäljningen i fysisk butik är fortfarande i majoritet men den växer inte.

2018 stod e-handeln för tolv procent av försäljningen inom sporthandeln, prognosen är att siffran kommer att passera 15 procent under 2019.

”För kedjor med låg e-handelsdel betyder det alltså att man inte finns där tillväxten sker och att marknadsandelen kommer att sjunka”, skriver HUI Research i sin spaning.

Lärdomen från tidigare branscher som genomgått samma resa, bok- samt elektronikhandeln, är att marknaden koncentreras kring ett fåtal aktörer.

”Även i sporthandeln kan vi sannolikt vänta oss färre och större aktörer, skriver HUI och fortsätter:

”Branschen karaktäriseras i dag av e-handelsbolag som jagar tillväxt och butikskedjor som jagar besök, vilket lett till en sönderkampanjad bransch där ingen tjänar pengar.”

Detta under en en högkonjuktur, HUI frågar sig vad som händer när konjunkturen viker.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...