DJ Thour på Kjell & Co sätter tonen i valet av julmusik

Snart är julmusiken i full gång i butiker och köpcentrum. En del myser, andra håller för öronen. Kjell & Co har en egen DJ som vill skapa så bra julkänsla som möjligt.
Text: Mikael Sydner
Annons:

Terror eller stämningshöjare? Debatten om julmusikens vara eller inte vara i butiker och köpcentrum har gått extra varm de senaste veckorna.

Bland annat presenterade Handels en rapport som visar att butikspersonal i hög grad anser att julmusik är mer påfrestande än musik som spelas under andra delar av året.

Töres Theorell, tidigare professor vid Stressforskningsinstitutet på Stockholms universitet sa att ”julmusik i butiker kan jämföras med tortyr”.

Sanningen kanske finns någonstans mitt emellan.

– Det gäller att hitta en balans i utbudet. För oss fungerar det bra att blanda nytt och gammalt, säger Christopher Thour som är konceptchef på Kjell & Co.

Internt går han under namnet DJ Thour eftersom han sätter ihop spellistorna till kedjans 119 butiker.

Julmusiklistan består av drygt 500 låtar och spelas under en koncentrerad period från första advent till julafton.

– Jag försöker sortera fram musik som vi kan stå för. Vi är breda och musiken ska försöka täcka hela kundgruppen.

Ljudnivån får butikerna själva bestämma över men det viktiga är att det ligger i bakgrunden.

– Volymen får inte ta över kundmötet. För oss är det viktigt att prata med kunderna.

Den som vill ha en musikfri paus kan gå in i butikslagret som är en ”ljudfri” zon.

Får ni någon feedback från kunderna?
– Inte direkt. Men jag när jag ser att de knäpper med fingrarna eller nynnar med har man ju träffat ganska rätt.

Nämn tre egna julfavoriter.
– Maria Carey’s ”All I want för Christmas is you”, något med Carola – hon representerar den svenska julen – och ”Feliz navidad” som är glad och trallvänlig.

Fem tips för julmusik i butik

1. Börja inte för tidigt

Även om julhandeln drar igång i samband med Black Friday så bör du vänta lite med julmusiken. Den sticker ut om den spelas för tidigt – och då inte på ett bra sätt.

2. Sluta inte för tidigt

Dagarna mellan jul och nyår är en utmärkt period att förlänga julstämningen bland dina kunder.

3. Se till att var tredje låt är en jullåt

Det räcker gott och väl om kunderna får höra en jullåt under besöket i butiken. Eftersom en genomsnittlig låt är cirka tre minuter lång och det typiska butiksbesöket varar i cirka tio minuter, räcker det om var tredje låt är julmusik.

4. Hitta alternativa versioner

Många stora artister har gjort covers på kända jullåtar. Spela gärna dem.

5. Strunta i julmusiken

Stå ut i mängden genom att INTE spela julmusik. Om din butik ligger i ett trafikerat läge kan det vara en befrielse att komma in och få höra något annat än de traditionella bombmattorna med jullåtar.
Källa: Soundtrack your brand

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...