Digitala snabbväxare står för liten del av vinstkakan

E-handeln växer så det knakar. Men vinstmässigt står de digitala aktörerna för en liten del av kakan. Så länge viljan att växa är större än fokus på lönsamhet kommer marginalerna att vara små, konstaterar Josef Gäreskog, analytiker på HUI men tillägger att e-handelsaktörer på sikt måste bli mer lönsamma.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:
  • Under 2019 inledde Market och Ehandel ett redaktionellt samarbete.
  • I korthet går det ut på att vi vid utvalda tillfällen hjälps åt att ta fram material som vi sedan delar med varandra. Därefter står det varje redaktion fritt att själva skriva och publicera nyhetsartiklar utifrån det gemensamma grundmaterialet.
  • På så sätt får ni läsare tillgång till ett fördjupat innehåll och ännu fler intressanta nyheter.

Under 2018 gjorde de 100 största fysiska aktörerna inom detaljhandeln tillsammans en rörelsevinst på cirka 13,4 miljarder kronor under.

Samtidigt landade rörelsevinsten för de 100 största pure players inom e-handeln på 517 miljoner kronor.

Störst rörelsevinst bland de fysiska butikerna i fjol gjorde Ica Sverige som drog in nästan 3,4 miljarder kronor. Apotek Hjärtat hamnar på andra plats med en rörelsevinst på 1,1 miljarder kronor, tätt följd av Willys på tredjeplatsen.

Jämfört med föregående år har rörelsevinsten för de 100 största aktörerna inom fysisk handel dock minskat med 12 procent.

Bland de digitala aktörerna hamnar Dustinhome i topp med en rörelsevinst på 187,6 miljoner kronor. Desenio hamnar på andra plats med en rörelsevinst på 121 miljoner kronor och Inkclub hamnar på tredjeplatsen.

De gjorde störst vinst – fysisk handel

  1. Ica Sverige: 3 388 567
  2. Apotek Hjärtat: 1 116 050
  3. Willys: 1 111 250
  4. Apoteket: 509 000
  5. Bauhaus: 386 799

 

De gjorde störst vinst – e-handel

  1. Dustin home: 187 614
  2. Desenio: 121 020
  3. Inkclub, Dammsugarpåsar.nu: 116 260
  4. Boozt.com: 92 800
  5. Ellos: 73 338

Belopp avser rörelseresultat i tusentals kronor för senaste redovisade räkenskapsår.

Research och sammanställning: Market och Ehandel

 

Även för den digitala handeln sjönk den sammanlagda rörelsevinsten för de 100 största aktörerna ­- med 14 procent.

Samtidigt ökade omsättningen för samma bolag med 17 procent.

Enligt Josef Gäreskog, analytiker på HUI research har e-handeln vuxit sedan början av 2000-talet men är fortfarande i sin linda.

– Den kommer att växa eftersom kunderna uppskattar den, vilket kommer att påverka försäljningen och i förlängningen även lönsamheten.

I dag står e-handeln inom sällanköp och dagligvaror tillsammans för cirka 10 procent av den totala försäljningen inom detaljhandeln.

– E-handelns vilja att växa så snabbt har lett till låg lönsamhet. Men på sikt kommer e-handelsföretagen att behöva bli mer lönsamma, konstaterar han.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...