Foto: Pontus Edman

Det här tar profilerna med sig hem från världens största retailmässa

Världens ledande retailmässa, NRF Big Show, i New York är precis avslutad. Market sprang på många svenskar som berättade om sina upplevelser från årets upplaga.
Text: Pontus Edman
Annons:

Erik Arons Johansson, produktchef inköp, Clas Ohlson:

– Det är väldigt intressant att både se och höra hur retail förändras, och att alla kämpar med samma problem. Ingen talar längre om fysisk handel eller e-handel. Alla pratar om integrationen och att det bara finns en handel, en kanal. Det är ingen hemlighet att vi på Clas Ohlson ligger lite efter våra konkurrenter vad gäller e-handeln, men förhoppningsvis kan vi få till den där helhetslösningen.

– Det är också intressant att se hur många pratar om upplevelsen med kunden i fokus. Samtidigt är det väldigt få på denna mässa som pratar om de bakomliggande delarna.
 

Olof Åkesson, försäljningschef, Acando:

– Det är en mässa som alltid bjuder på mycket inspiration. Här går det nästan alltid att hitta idéer som kommer att slå i handeln på sikt. De senaste åren har det varit många idéer som inte varit riktigt färdiga, men i år känns det som att många innovationer går att implementera direkt på marknaden.
– Vad gäller trender så är det tydligt att nästan alla pratar omni, att få ihop sina kanaler på ett bra sätt.

Johan Davidson, chefsekonom, Svensk Handel:

– Det är andra året jag är här, och tycker att mässan är väldigt värdefull. Det är inga nyheter som sticker ut sådär, men det märks att alla har gjort stegvisa förbättringar gentemot förra året. Mässan har två tydliga delar, en mer konkret, handlarnära del med kvittomaskiner och vågar, men tar också upp handelns utveckling i ett större perspektiv. Jag tar framförallt med mig hårda fakta från den delen.

Fredrik Stenlund, sälj- och marknadsansvarig, Tydab:

– Det här är första gången jag är på mässan, men den lever absolut upp till förväntningarna. Jag har varit runt och lyssnat på flera intressanta talare och fått ta del av deras syn på förändringen som handeln just nu går igenom. Mycket riktar sig till fysiska butiken och att den inte är död. Här i USA har de ju lyckats vända den negativa trenden.

Patrik Müller, e-handelsexpert, Dibs:

– Det är tydligt att handeln nu är på väg att ställa om. Tidigare spelade e-handlare på ena planhalvan och fysiska kedjor på den andra. Nu börjar fler och fler dra sig mot mitten. Butiksupplevelse pratas det väldigt mycket om, och det är helt rätt. En butik kan inte längre hoppas att en kund ska komma in och plocka saker från en hylla, den tiden är verkligen förbi. Även de små butikerna behöver tänka igenom vilken upplevelse de levererar.

– Rent tekniskt är det glädjande att se att de anställda hamnar i fokus. Företag försöker nu plocka fram tekniska verktyg så att säljarna får bättre förutsättningar att skapa en bra kundupplevelse. Det är allt från köphistorik till att kunna skicka personliga mejl om erbjudanden.

Stina Thorgerzon, utvecklingschef retail, Systembolaget:

– Det är befriande och uppfriskande att komma hit – för här är ingenting omöjligt. När jag var på mässan för tre år sedan pratade nästan alla om teknik och digitaliseringen. I år pratar nästan ingen om digitalisering, utan om handeln som en helhet. Det är snarare kundupplevelsen som står i fokus, om hur man kan jobba med att bygga en mötesplats och vikten av att skapa en kundrelation som är äkta. Det är såklart glädjande för oss på Systembolaget eftersom det är delar som vi jobbar mycket med. Vi har kommit långt men behöver samtidigt ta nästa kliv i relationen till våra kunder.

– Rent tekniskt ser jag att vi kan plocka med oss insikter om röststyrning som ett stöd till våra medarbetare. Dessutom finns det spännande betallösningar som gör att vi kan komma bort från de traditionella kassabanden.

Per Ljungberg, vd, Svensk Digitalhandel:

– Det pratas mycket om kombinationen fysiskt och digitalt, även om fokus ligger på den fysiska butiken. Mitt intryck är att de som startat i den digitala världen och nu öppnat fysiska butiker har ett försprång gentemot sina konkurrenter. Flera talare, men också när jag har gått runt och tittat på butiker här i New York, förstärker den bilden. De har ofta mer innovativa butikskoncept där upplevelser är en naturlig del av affärskulturen.

– Sedan tycker jag att det tydligt framgår att det är Kina och inte USA som leder utvecklingen inom retail. Den bilden bekräftas av flera amerikanska trendspanare.

Arne Andersson, e-handelsexpert, Postnord:

– Mässan är i huvudsak för fysisk detaljhandel som försöker bli omni ”på riktigt”, men det är fortfarande en bit kvar i både teknik och tänk. Många pratar om hur de fysiska butikerna behöver förändra sin roll för att skapa en köpupplevelse för kunderna. Samtidigt pratar man om butikens förändrade roll som går mer mot fullfillmentcenter. Det jag saknar är att någon pratar om logistikkedjan. Med tanke på hur viktigt tillgänglighet, valfrihet och förutsägbarhet är för konsumenten så vore det på sin plats att man faktiskt har föreläsningar på hur man löser det än bara prata om hur viktigt det är.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...