Det här blir hjärtat i Mall of Scandinavia

Mitt i Mall of Scandinavias kommers ska det bjudas på andrum och inspiration. ”Finns inget liknande i Norden.”
Annons:
Text: Kalle Östgren
Annons:

När Mall of Scandinavia öppnar den 12 november möts besökarna, vid sidan av 230 butiker och restauranger, också av ett oväntat inslag. Centralt i köpcentrumet ska The designer gallery komplettera kommersen med andrum, inspiration och oväntade impulser.

Ytan, centralt på det andra shoppingplanet, kommer bland annat att innehålla interaktiva konstutställningar, mode, pop up-butiker, digital kommunikation, sittplatser för vila, en enkel fika och möjlighet att boka en personal shopper, allt sammanhållet av design och ett tema som byts regelbundet.

En matta på 500 kvadratmeter, utformad av unga konstnärer, är en av komponenterna i designtemat.

Efter att ha passerat åtta-nio meter höga butiksfronter möts besökarna här av en mer intim inramning med en annan skala, lägre takhöjd och mer dämpad ljussättning.

– Här ska besökarna mötas av något nytt varje gång. The designer gallery ska kännas som hjärtat i Mall of Scandinavia, ett ”retreat” för reflektion och inspiration, säger Kajsa Nilsson, ansvarig för avdelningen hos Unibail-Rodamco.

– Temat byts två gånger per år och som ger en röd tråd och möjlighet att jobba med storytelling.

Ett viktigt inslag är pop up-butiker med nya, unga varumärken.

– Hyreskontrakten blir starkt förenklade och kortare för att öppna för nya aktörer. Vi kommer att erbjuda färdiga, neutrala lösningar med inredning och betalteknik som öppnar för mindre, nystartade varumärken eller internationella koncept som vill testa den svenska marknaden.

Inspirationen till The designer gallery har dels hämtats från butiken Colette i Paris, nytänkande hotell och till stor del från butiken The Store i anknytning till hotellet Soho House i Berlin.

– Det finns inget liknande koncept i Norden, säger Kajsa Nilsson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...