Foto: Marie Hillblom

Det digitala får stå tillbaka när Intersport öppnar sitt nya flaggskepp

I dag öppnar Intersports nya butik i Stockholm City. Market har tjuvkikat i flaggskeppsbutiken – där det mänskliga mötet och enkelhet vinner över hightech.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

Efter åtta veckors intensivt byggande är det dags att välkomna kunderna. Klockan 07.00 på torsdagsmorgonen slog portarna upp till Intersports butik i hörnet på

Drottninggatan/Klarabergsgatan, 1 500 kvadratmeter på en av Stockholms mest attraktiva retailadresser.

– Som handlare är det fantastiskt att öppna butik och att få göra det på en av de bästa adresserna i Stockholms city är fantastiskt häftigt, säger Intersports vd Marcus Wibergh och hoppas att flaggskeppet ska visa såväl kund som leverantör, som anställd, att Intersport är en kedja som utvecklas.

I begreppet flaggskepp ligger ofta förväntan på en butik som är först med det senaste. Men den som kliver in i Intersports flaggskepp möter inte ett utsnitt ur en högteknologisk framtidsvision.

Istället är det en Intersportbutik som ser ganska välbekant ut, men med mjukare belysning och en närmare känsla.

– Det finns inget värde i att sätta in digitala grejer som inte kunden vill ha, säger Marcus Wibergh och förklarar att flaggskeppsbutikens signum istället är kundmöte, kompetens och enkelhet.

Här finns en satsning på tydlig skyltning som gör det lätt för kunden att guida sig själv.

– Våra undersökningar visar att det här är vad kunden vill ha mer än digitala skärmar, säger Marcus Wibergh.

Intersports flaggskepp är 1 500 kvadratmeter stort och ligger i hörnet Drottninggatan/Klarabergsgatan i de lokaler där BR Leksaker tidigare höll till.

I flaggskeppsbutiken kommer 60 anställda att jobba och fokusera på kunden, kunna ge svar och vara experter.

– Och visst har vi det hetaste sortimentet här, koncept 2.0 som du inte hittar i till exempel Katrineholm och Nässjö, säger Marcus Wibergh och pekar till exempel på löparavdelningen där kunden med hjälp av högteknologiska maskiner kan prova ut sin personliga sula till löparskon och få hjälp att testa fotvalv – och sedan få förslag på lämpliga skor på en skärm och lagra utprovningsdata på sin egen Intersportsida.

– Skor är vårt DNA, säger han

Marcus Wiberg spår att satsningen på serviceverkstad kommer att bli het, liksom möjligheten att beställa från flaggskeppsbutiken på nätet och få levererat till angiven Stockholmsadress per cykelbud.

Inom 48 timmar öppnar Intersport tre nya butiker. Förutom flaggskeppet i Stockholm är det nya butiker i Nyköping (Pålljungshage) och Kalmar (Giraffen).

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...