Det blir nästa steg för Bianca Ingrossos satsning: ”Sneglar på större marknader”

Bianca Ingrossos skönhetssatsning växer. ”Nästa stora steg blir att lansera fler produkter och öppna en norsk sajt”, säger Jesper Matsch på Caia.
Text: Daniel Norman
Annons:

Det har gått fyra månader sedan inluencern Bianca Ingrosso lanserade skönhetsvarumärket Caia med egen e-handel.

Jesper Matsch, som tillsammans Mikael Snabb och Vanessa Lindblad, samarbetar med henne i projektet beskriver den första tiden som helt otrolig.

– Vi hade aldrig kunnat drömma om att vi skulle sälja så bra. Vi har stärkt balansräkningen ordentligt efter bara fyra månaders försäljning, säger han till Market.

Vilka har varit era största utmaningar?
– Jag skulle säga att det svåraste för oss har varit lagerhållning och supply chain. Vi jobbar bara med de bästa fabrikerna i Europa och det innebär tyvärr att leveranstiderna blir lite för långa. När efterfrågan är så stor så har det varit extremt jobbigt mentalt att stå med tomma lager.

Under resans gång har sajten uppdaterats. Caia har även utvecklat sitt marknadsmaterial.

– Vi hoppas att kunderna kommer märka att vi satsat ännu mer på rörligt material den här gången. Kunderna har efterfrågat mer material på Youtube och det har vi lyssnat på, säger Jesper Matsch.

Vad blir nästa steg för Caia?
– Nästa stora steg blir att lansera fler produkter och öppna en norsk sajt. Biancas kanaler växer jättefort i Norge och där ska vi komma igång om någon vecka. Vi hade räknat med att det skulle ta lite tid att lösa all administration i Norge, men det har tagit längre tid än vad vi trodde. Att lansera i ett land utanför EU är inte helt problemfritt för en ny e-handel.

Fler marknader kan bli aktuella, berättar Jesper Matsch.

– Vi har öppnat Finland. Efter Norge så ska vi utvärdera och sneglar lite försiktigt på större marknader inom EU. Storbritannien är superintressant, men hela osäkerheten kring Brexit gör att vi avvaktar där. Tyskland är mycket intressant, men vi ska göra Norge och Finland ordentligt först.

Att börja sälja produkterna hos andra är emellertid inte aktuellt.

– Vi har fått förfrågningar av i princip alla stora Svenska detaljhandlare som har kosmetik i sortimentet, men i dagsläget är det inte intressant. Vi är ett digitalt skönhetshus och skapar en struktur anpassat för att passa vår affärsidé. Att distribuera till kedjor kräver en helt annan set-up.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...