Designtorget vände den negativa trenden – nu ska kedjan växa internationellt

Designtorget förbättrade både omsättning och resultat det senaste året. Nu satsar bolaget internationellt för att fortsätta växa. ”Vi investerar för tillväxt”, säger vd Alexandra Wahlqvist.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Designtorget tappade omsättning 2017. Men förra året vände försäljningen upp. Nettoomsättningen nådde 134,5 miljoner kronor, en ökning med fyra procent jämfört med 2017. Samtidigt förbättrades rörelseresultatet med 1,9 miljoner kronor. Siffrorna är dock fortfarande röda: -1,4 miljoner kronor.

– Vi är nöjda med 2018. Under året gjorde vi investeringar för att skapa tillväxt på längre sikt. Vi gjorde även förändringar online som gav omedelbart resultat – försäljningen på designtorget.se har ökat rejält. Det känns bra att vi har uppnått det med god kostnadskontroll, säger Alexandra Wahlqvist.

Det är framgångarna för e-handeln som ligger bakom omsättningslyftet. Det var också Alexandra Wahlqvists uppdrag när hon tillträdde som vd i december 2017 – att leda en digital omställning.

– Butikerna är en del av Designtorgets DNA och är fortsatt viktiga för oss, men vi har nu ett tydligt fokus på e-handel. Omställningen handlar om att finnas där kunden finns vid varje givet tillfälle.

Några av investeringarna som gjordes 2018 var ett nytt affärssystem och nytt kassasystem.

– Det har slukat resurser internt och tillfälligt påverkat tillväxttakten, men det är en grundförutsättning för verksamheten att ha moderna system där vi kan koppla ihop den fysiska handeln och e-handeln. Vi behöver också jobba mer datadrivet – vilket de nya systemen skapar bättre förutsättningar för att göra, säger Alexandra Wahlqvist.

Alexandra Wahlqvist, vd, Designtorget.

Bakom försäljningslyftet i e-handeln ligger bland annat satsningar på sortiment och mer fokus på marknadsföring.

För att öka tillväxttakten satsar Designtorget nu även internationellt med sin e-handel.

– Sedan två veckor erbjuder vi e-handel till kunder i hela EU. Vi har översatt sajten till engelska och kommer att successivt lokalanpassa på fler marknader där det krävs. Vi ser i våra butiker att det finns ett stort intresse för skandinavisk design bland utländska kunder.

Designtorgets omsättningsutvecklingen har historiskt varit svajig. Vad talar för en fortsatt uppåtgående trend nu?

– Vi har gjort stora investeringar som kommer att ge effekt under 2019. Att vi nu öppnar för kunder i hela EU talar också för det.

Den 1 juni får Designtorget ny ägare. I en intern affär inom Axel Johnson-koncernen förvärvar Åhléns kedjan från investeringsbolaget Novax. Designtorgets sortiment kommer att finnas på utvalda Åhléns-varuhus och på åhlens.se. Mer detaljer än så avslöjas inte om samarbetet.

– Vi arbetar nu fram en gemensam strategi. Jag är övertygad om att det finns många synergieffekter mellan bolagen. Jag ser mycket fram emot att utveckla Designtorget med Åhléns som ny ägare, säger Alexandra Wahlqvist.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...