Den nya kedjan drar i bromsen: ”Utveckla innehållet i varuhusen”

Dra i bromsen och fokusera – bland annat på att få fler kvinnor till varuhusen. ”Vi lägger just nu allt fokus på befintliga butiker”, säger kedjechefen Tommy Fougner om planen för Järnia Outlet.
Annons:
Text: Marie Hillblom
Annons:

I mars lanserade Bolist den nya kedja Järnia Outlet och rullade ut sju butiker i ett svep. 

Planen uppgavs vara att fortsätta att öppna upp fler butiker. Men just nu är utrullningsplanen satt på vänt, även om den består.

– Vi ska fortsätta att etablera och har samma ambition, men inte i den takten, säger Tommy Fougner och pekar på att i dagsläget har Järnia Outlet åtta butiker i södra Sverige.

Men landet är stort och han ser fler butiker framför sig – på sikt.

– Volym är avgörande, säger han.

Men nu ligger fokus på att sätta varumärket.

– Vi lägger allt fokus på befintliga butiker för att stärka vårt marknadsuttryck och stärka innehållet, säger han.

Sällanköpshandeln kräver andra grepp än dagligvaruhandeln, där Tommy Fougner tidigare varit aktiv.

– Här krävs annat för att vara attraktiv, säger han.

Järnia Outlet har i dagarna introducerat blommor i sitt utbud, utan att skära ner på sortimentet i övrigt.

– Vi har optimerat ingångsvarvet, tillfört utan att ta bort, säger han och förklarar att förhoppningen med satsningen på blommor är att locka fler kunder med intresse för dekoration och inredning till varuhusen och bredda sig ytterligare mot hela hushållet.

– Tidigare var det mycket manliga kunder i butiken. I dag är det 50/50 män/kvinnor, säger Tommy Fougner och trycker på att viljan att könsutjämna är en medveten satsning, som bidrar till att förändra ingrodda könsroller och uppfattningar kring vem som gör vad och nyttjar verktyg eller dekorerar i hemmet.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...