Foto: Andreas Fransholm

Den fysiska modehandeln pressades rejält under 2017: ”Hårdare global konkurrens”

Den fysiska modehandeln är pressad. Förra året ökade försäljningen online med 13 procent samtidigt som sko- och klädbutikerna tappade. ”Kunderna är mer snabbrörliga”, säger Johan Davidsson på Svensk Handel.
Text: Daniel Norman
Annons:

Svensk Handel har i sin senaste Stilanalys tittat närmare på utvecklingen för modehandeln under 2017. 

Johan Davidsson, chefsekonom, konstaterar att en växande e-handel, tuff konkurrens från internationella e-handelsaktörer och en hårdare prispress pressar de fysiska butikerna. 

Enligt Stilindex sjönk försäljningen i skobutikerna med 2,5 procent och i klädbutikerna med 2,6 procent. Samtidigt växte modehandeln på nätet med 13 procent enligt E-barometern. 

– Kunderna ställer högre krav och är mer snabbrörliga än tidigare. Lojaliteten till olika butikskedjor och varumärken har förändrats i takt med att kundernas valmöjligheter ökar. Svenska modebutiker möter en allt hårdare global konkurrens, säger Johan Davidson. 

Samtidigt sjönk klädpriserna med 0,1 procent och skopriserna med 1,2 procent samtidigt som importpriserna steg med 0,8 procent. 

– Många handlare kan inte ta ut det pris som de skulle behöva för att vara lönsamma. Längre reaperioder och allt fler kampanjer gör att kunden har lärt sig att ett bättre erbjudande ofta finns bakom nästa hörn, säger Johan Davidsson. 

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...