Deichmann gick mot strömmen: ”Vi är mycket nöjda med resultatet”

Skohandeln hade ett tungt 2018 med sjunkande försäljning. Men Deichmann gick mot strömmen – kedjans jämförbara omsättning steg med 2,5 procent.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

Deichmanns 28 svenska butiker och e-handel nådde en nettoomsättning på 226,5 miljoner kronor 2018, enligt bolagets egna siffror. Det innebär en ökning på 2,5 procent i jämförbara enheter. Totalt minskade dock försäljningen med en procent.

Det är starkare än branschen totalt som enligt Svensk Handels Stilindex backade med 3,4 procent i jämförbara.

Kedjans bokslut är ännu inte inlämnat och Thomas Christensen, vd för Deichmann i Skandinavien sedan 1 januari, vill inte kommentera resultatutvecklingen.

– Vi kan säga såhär mycket: vi är nöjda med resultatet från 2018. Både 2018 och 2017 gjorde vi stora investeringar i våra filialer samt satsade på konceptutveckling. Vi har som mål att fortsätta växa under 2019 på ett hälsosamt sätt. Vi hade en bra start på året och är optimistiska inför fortsättningen, säger Thomas Christensen.
 

Thomas Christensen, vd för Deichmann i Skandinavien.

Nu investerar kedjan för tillväxt även under 2019.

– Under första kvartalet har vi byggt om tre butiker, i Töcksfors, Angered i Göteborg och Liljeholmen i Stockholm. Fler ombyggnationer är planerade för tredje kvartalet, säger Thomas Christensen.

Kedjan satsar också på att vässa sitt omnikanalerbjudande. Bland annat har en  omnichannel manager anställts.

Deichmann-koncernen omsatte totalt fem miljarder euro netto under 2018, två procent högre än föregående år, justerat för valutaeffekter.

Deichmanns styrelseordförande Heinrich Deichmann konstaterar att 2018 var ett tufft år med utmanande väderförhållanden och ökad konkurrens från näthandeln.

– Under dessa förhållanden har vi framgångsrikt uppnått tillväxt i strid med industrins utveckling. Vårt varumärke är baserat på att vi erbjuder fashionabla skor av bra kvalité till mycket rimliga priser. Men det är inte tillräckligt i dagens konkurrens. I tider som dessa vinner vi på det faktum att vi tidigt satsat på e-handel och fortsätter att utöka våra omnikanalaktiviteter, säger Heinrich Deichmann.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...