De nyttjar kanalernas fulla potential – storspelarna kan prisas för sin sömlöshet

Den som levererar årets omniupplevelse ska ha utnyttjat de elektroniska och fysiska kanalernas fulla potential. Finalisterna inför Retail Awards är H&M, Synsam och Kicks.
Text: Andreas Dyrberg Skog, Michael Sandsjö, Thomas Ohlén
Annons:

I år är andra året i rad som pris för Årets omniupplevelse delas ut vid Retail Awards.

Den som vinner priset utnyttjar både de elektroniska och fysiska kanalernas fulla potential och erbjuder kunden en total köpupplevelse i toppklass.

Nytänkande är ett ledord, aktören ska också ta hänsyn till hela kedjan.

Finalisterna är Kicks, Synsam och H&M. Här berättar de mer om sig själva:

Tre frågor till Filip Ekvall, landschef, H&M Sverige

Vad är en bra omnikanalupplevelse enligt dig?
– Vi vill erbjuda våra kunder en inspirerande, flexibel och enkel shoppingupplevelse, oavsett om de väljer att shoppa i någon av våra fysiska butiker eller på hm.com. Det är viktigt för oss att möta våra kunders behov av att få en smidig upplevelse vid köp där det känns enkelt att röra sig mellan såväl butik som online.

Hur kommer ert omnikanalerbjudande att se ut om fem år?
– Vi vill fortsätta att vara relevanta och överraska våra kunder genom att löpande optimera kundupplevelsen. Vi tror fortsatt på att utveckla nya koncept och aktiviteter som ligger i linje med hur marknaden och våra kunder utvecklas, men även på att stärka den personliga och lokala relevansen för varje unik kund.

Hur ska ni fira om ni vinner?
– Då skulle vi givetvis vilja fira detta med våra hårt arbetande och engagerade medbetare som har gjort detta möjligt.

 

Hallå där Martin Daniels, chief innovation officer på Synsam Group

Ni är en av tre finalister i kategorin Årets omniupplevelse. Hur ser du på det?
– Väldigt roligt, såklart. Vi har verkligen försökt att tänka nytt och annorlunda när det gäller att kombinera våra fysiska butiker med e-handeln och tycker att vi har träffat rätt.

Vad tycker du är kärnan i en bra omniupplevelse?
– Att göra det enkelt för kunderna. Att hjälpa dem att hitta rätt. Med rätt digitala verktyg kan vi öka servicegraden i hela vår affär.

Er bransch drivs i mångt och mycket via de fysiska butikerna. Vilken roll tror du att digitaliseringen kommer att påverka framöver?
– Jag tror på de fysiska butikerna, men de behöver utvecklas samtidigt som e-handeln gör det. Den som vill lyckas behöver tillföra något mer till de fysiska butikerna.

 

Hallå där Freddy Sobin, vd för Kicks

Kicks har utvecklat kunderbjudandet i flera kanaler. Hur har ni resonerat?
– Vi har länge arbetat med att stärka varje kanal för sig såväl som att på bästa sätt få alla kanaler att samverka så att upplevelsen och servicen blir så bra som möjligt. Det handlar om att möta kunderna på deras villkor: var, när och hur de vill.

Ni har etablerat flera flaggskeppsbutiker. Vad betyder de för att stärka omnikanalerbjudandet och försäljningen?
– De är vårt sätt att visa hur vi tycker att morgondagens butiker bör se ut – upplevelsebaserad med hög grad av inspirerande, personlig och kompetent service och med digitala element och omnifunktionalitet som ligger i framkant.

Vad skulle det innebära om ni vann?
– Det skulle självklart vara fantastiskt roligt och motiverande och skapa ytterligare motivation och drivkraft att fortsätta på den resa vi länge varit inne på och som under senare tid accelererats.

Läs mer om Retail Awards och juryns motiveringar här!

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...