De kan prisas för sin globala satsning: ”Kul att vårt hårda arbete uppmärksammas”

Årets globala satsning är en ny kategori inför årets Retail Awards. De tre finalisterna är Filippa K, Happy Socks och Sandqvist.
Text: Andreas Dyrberg Skog
Annons:

För att bli Årets globala satsning ska företaget han en uttalad strategi för internationell expansion och ska dessutom på ett framgångsrikt sätt ha intagit nya marknader de senaste två åren.

De som gör upp om priset är Filippa K, Happy Socks och Sandqvist. Här berättar de mer om sig själva:

Hallå där Stefan Fragner, vd, Happy Socks

Vad gör att ert erbjudande fungerar så bra globalt?
– Det finns inga geografiska begränsningar i en strumpa – generellt är produkten väldigt snarlik globalt. Kort sagt är vi en global kategoridödare, ett internationellt household name i vår kategori. Vår produkt- och förpackningsdesign samt marknadsföring tas fram med en global utgångspunkt. Detta kompletteras regelbundet med mer lokala projekt i ett slags ”think globally, act locally”-strategi som varit väldigt framgångsrik.

Hur ska ni fira om ni vinner?
– Vårt interna motto är ”all play, no work” – vilket betyder att arbetet ska vara så pass kul att det uppfattas som lek – och vi är långt ifrån party poopers. I augusti har vi vår första globala kick off där anställda från världen över blir bjudna till Stockholm. Det vore ett ypperligt tillfälle att fira den eventuella segern med människorna som tagit oss dit vi är idag.

 

3 frågor till Kristofer Tonström, vd, Filippa K

I Sverige är ni bland annat kända för ert arbete med hållbarhetsfrågor – har ni samma profil i andra länder?
– Detta är en profilering som vi även har internationellt. Samtidigt finner vi att vissa av våra internationella kunder ser hållbarhet som mer av en grundläggande faktor för att överväga ett varumärke och inte endast en unique selling point.

Hur planerar ni att fortsätta er geografiska expansion under de kommande åren?
– Resan har precis börjat. Vi har precis lanserat vår nya e-handelsplattform och tar nu nästa steg i den globala expansionsprocessen.

Vad skulle det betyda om ni vann?
– Retail Awards är en prestigefylld nominering inom vår bransch, och det hade gjort oss väldigt glada och stolta att vinna. Det är också väldigt kul att vårt hårda arbete blir uppmärksammat.

 

Caroline Andersson, vd, Sandqvist om…

…en milstolpe på vägen mot att bli ett globalt företag.
– Vi jobbar med anrika återförsäljare som Liberty London, Beams Tokyo, Le bon marché och Galeries Lafayette i Paris men den största milstolpen var nog när vi öppnade vår första egna butik utomlands, i London 2016.

…varför ni beslutade ni att satsa globalt.
– Redan tidigt förstod vi att den internationella arenan är nyckeln till lönsamhet och tillväxt. Vi var snabba att boka in oss på spännande trade shows och knyta oss samman med bra aktörer på stora marknader för att sedan kunna bygga upp egen retail och online.

…hur ni kommer ni att använda priset, om ni vinner.
– Som ett bevis för hårt arbete. Det speglar vår arbetsglädje och det engagemang som våra medarbetare, agenter, distributörer och andra partners ger, och som visar sig i ökad försäljning och varumärkeskännedom internationellt, vilket är vad vi strävar efter.

Läs mer om Retail Awards och juryns motiveringar här!

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...