Foto: Andreas Fransholm

De får bäst betyg för kundmötet – butikerna hyllas för kunnig personal

Synoptik är den kedja som får bäst betyg när det gäller kundupplevelsen, visar en undersökning som Better Business gjort. Överlag får svenska kedjor högre betyg för personalens kunskap men lägre betyg för merförsäljning.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Om undersökningen: 

  • Sammanlagt 23 580 omdömen har sammanställts från 612 besök av mystery shoppers som inte har någon koppling till kedjorna eller de butiker de besökt.

Undersökningen som bygger på omdömen från 583 så kallade “mystery shoppers”, har kartlagt kundupplevelsen av områden som bemötande, kunskap, och merförsäljning hos 100 av de största svenska kedjorna. 

Optikkedjan Synoptik hamnar i topp, följd av NK/Departments and Stores samt Flügger Färg.

De områden som fick högst omdömen i undersökningen var personalens kunskaper om varan eller tjänsten de säljer och om de kan rekommendera varan utifrån kundens behov.

Kedjorna fick överlag även höga betyg för områden som varufyllnad och skyltning.

Överlag landar snittbetyget för kundupplevelsen av svenska kedjor på 64 procent av 100.

Bland de områden som har störst förbättringspotential finns bland annat merförsäljning där det genomsnittliga omdömet landade på 49 av 100.

-I Sverige är vi ofta försiktigare med att komma med merförsäljningsförslag till kunderna. För att förändra detta behöver företagen utbilda personalen och hjälpa dem förstå att merförsäljning handlar om att förstå kundens behov och hjälpa kunden genom att föreslå passande och kompletterande varor som kunden har nytta av eller kanske till och med behöver för att ens kunna använda den vara som kunden först efterfrågat, säger Lina Schölin, VD Better Business World Wide.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...