Foto: Jamin Pirnia

De dissar shoppingfesten: ”Initiativet leder till en osund konsumtion”

På fredag väntas shoppingfest. Men alla är inte med på tåget. ”Vi tror på hållbar konsumtion”, säger Henrik Hoffman, vd på Naturkompaniet.
Text: Daniel Norman
Annons:

Naturkompaniet väljer bort Black Friday.

– Vi har aldrig varit med av den anledningen att vi tycker att det initiativet uppmuntrar till en osund konsumtion som har väldigt stor miljöpåverkan. Vi tror på en hållbar konsumtion där man köper det man behöver och gärna investerar i färre och bättre produkter som har lång livscykel, säger Henrik Hoffman till Market.

I stället väljer kedjan göra en satsning som de kallar Green Friday, där kunderna uppmanas ta med sina vandringskängor till butikerna.

– Vi vårdar och impregnerar dem gratis medan kunden hänger hos oss, dricker en kopp eller kåsa gott kaffe och drömmer sig bort till sin nästa naturupplevelse. Köper man kvalitetsprodukter och sköter om dem så håller dom helt enkelt längre, det är vårt budskap, säger Henrik Hoffman.

Han ser inga risker med att välja bort Black Friday.

– Nej, inte direkt. Vi har fått en fantastisk respons från våra kunder på vårt initiativ att i stället köra Green Friday.

Mattias Johansson, säljchef på Ikea Sverige.

Naturkompaniet är inte ensamma i sitt ställningstagande. Även Ikea i Sverige väljer bort shoppinghögtiden, om än av andra skäl.

– På Ikea strävar vi alltid efter at ha så låga priser som möjligt, utan att tumma på kvalitet, funktion, design eller hållbarhet. Det jobbar vi med varje dag, året runt. Utöver våra vanliga Ikea Family-erbjudanden har vi valt att inte uppmärksamma Black Friday genom någon särskild prissänkning, säger säljchef Mattias Johansson.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...