De är klädhandelns svar på Spotify: ”Tiden är inne”

Tänk att alltid ha tillgång till nya, fräscha kläder i garderoben i stället för alla de där plaggen som bara hänger och blänger på galgarna som ett dåligt samvete. Nystartade Something Borrowed säljer prenumerationer av märkeskläder för damer i alla åldrar.
Text: Agneta Renmark
Annons:

Tjänster som Spotify, ljudboksabonnemang och bilpooler har gjort det accepterat och självklart att inte äga allt man behöver och vill använda.

Nu tar Madlén Fondén och Daniella Letica det tankesättet ett steg vidare genom sitt företag Something Borrowed, en nätbaserad onlinetjänst med kontor i Askim.

– Att hyra kläder i stället för att köpa allt nytt hela tiden är ett sätt att få ständig tillgång till nya stilar och varumärken utan att behöva ha dåligt samvetet över sin klädkonsumtion, säger Madlén Fondén.

DELAD GARDEROB. Daniella Letica och Madlén Fondén träffades på universitetet och bollade över 100 affärsidéer innan de landade rätt.

Själv har hon studerat på Chalmers entreprenörskola medan Daniella Letica har en master i styrning av textila värdekedjor från Textilhögskolan i Borås.

– Vi träffade varandra första året på universitet, när vi bägge läste logistik. Sedan dess har vi nog bollat minst 100 olika, möjliga affärsidéer. När vi kom på den här kände vi att vi äntligen hamnat rätt eftersom den så väl matchar våra skilda kompetenser, säger Daniella Letica.

– Tiden för detta är inne, vilket märks på att det pratas mycket om hållbarhet i modebranschen. Folk är vana vid att handla second hand och att då dela sin garderob med fler kan vara ett naturligt nästa steg, säger Madlén Fondén.

Affärsidén går ut på att kunderna prenumererar på kläder. Tre nya plagg skickas hem per post varje månad och skickas sedan tillbaka för att tvättas och strykas och lånas ut till nästa kund.

Folk är vana vid att handla second hand och att dela sin garderob med fler

– Vi går in för plagg som är hållbara, modemässiga och av hög kvalitet, i den där skandinaviska stilen som vi svenskar ofta tycker om. Vi kan gärna köpa upp enstaka plagg från provkollektioner eftersom vi inte behöver ha alla storlekar, säger Daniella Letica.

Hittills har man drygt 1 500 plagg i 500 olika ”styles” och varianter, men det läggs upp fler på hemsidan varje vecka.

Målgruppen är ”medvetna, välutbildade kvinnor mellan 35 och 50 år, som bryr sig om hållbarhets- och miljöfrågor”. Priset för grundpaketet är 599 kronor i månaden; den som vill lägga till fler plagg betalar lite mer.

– Det är ett flexibelt men löpande abonnemang. Kunden bestämmer själv vad hon vill ha varje månad men kan även välja att få en ”överraska-mig-variant”, där vi väljer ett extra plagg.

NATURMATERIAL. Ett av varumärkena heter passande nog Revisited.

Tjänsten lanserades för en dryg månad sedan och stöds av investerare i form av Ericssons JCE Group, statliga Vinnova och Västra Götalandsregionen.

Hur många kunder som i dag prenumererar vill duon bakom Something Borrowed inte avslöja. Men de som hittills nappat verkar i alla fall vara nöjda:

– Vi har fått oerhört bra feedback med positiva kommentarer på sociala medier. Det här är ju även ett sätt för många att prova en helt ny stil och hitta helt nya varumärken som vi tagit in till Sverige. Går man ute på stan så har ju alla nästan på sig likadana kläder från de stora modekedjorna. Med våra kläder kan man känna sig mer unik, säger Daniella Letica.

Vad är målet med den här satsningen – mer än att tjäna pengar?
– Vi vill att det här cirkulära sättet att ”köpa” kläder ska bli normen. Det linjära sättet att konsumera kläder håller inte. I dag tjänar man pengar på att sälja dålig kvalitet billigt, det så branschen är uppbyggd. Det håller inte. Konsumenterna är vana vid att inte betala så mycket, men grejen är ju att det ändå alltid kostar i någon annan ände.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...