Foto: Foto: Pontus Edman

Därför slår julhandeln rekord – igen: ”Stora möjligheter att shoppa”

Julhandeln ökade med bara 1,3 procent förra året. I år bedömer HUI att tillväxten blir 3,0 procent. ”Konjunkturläget driver konsumtionen”, säger institutets vd Jonas Arnberg.
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Så spår HUI

Möbler: 5,0 procent
Järn och bygg: 5,0 procent
Hemelektronik: 1,0 procent
Kläder: 2,0 procent
Sport och fritid: 2,0 procent
Sällanköpsvaror: 3,5 procent
Dagligvaror: 2,5 procent
All detaljhandel: 3,0 procent

HUI Research spådde för ett år sedan att försäljningen skulle öka med 3,5 procent och nå 77,7 miljarder kronor i december 2016.

Utfallet blev 1,3 procent och 76,1 miljarder kronor.

– Snökaoset som kom i stora delar av Sverige redan i november gjorde att behovshandeln av vinterprodukter tidigarelades och därför blev utfallet lägre i december, säger Jonas Arnberg.

Årets julprognos från HUI är alltså en försäljningsökning på 3,0 procent och om bedömningen blir verklighet skulle det innebära 78,5 miljarder kronor.

Merförsäljningen jämfört med genomsnittet för årets övriga elva månader är cirka 16 miljarder kronor eller ungefär 1 600 kronor per person.

– Vi är på toppen av en extrem högkonjunktur med minusränta och låg arbetslöshet. Ovanpå detta kommer regeringens expansiva budget som innebär att många får mer pengar efter årsskiftet. Allt detta ger hushållen stora möjligheter att julhandla.

Hur säker är du på att ni prickar rätt i år?
– Tillväxttakten i julprognosen är i takt med den försäljningsökning vi sett under året. Skulle det komma mycket snö tror jag vi ligger i underkant men börjar bostadsmarknaden skaka kanske vi ligger för högt, säger Jonas Arnberg.

Market berättade i måndags att julhandeln startar tidigare och att det påverkar månadsfördelningen.

Black Friday inträffar i november och ”drabbar” därmed december.

– Allt tyder på att Black Friday får sin starkaste försäljning någonsin i år och det påverkar främst hemelektronikhandeln.

En stor del av de varor som tidigare såldes med full marginal i julhandeln säljs inom ramen för kampanjer i november och under mellandagsrean efter jul.

– Det slår givetvis mot detaljisternas lönsamhet, säger Jonas Arnberg.

Sällanköpsvaruhandeln väntas växa med 3,5 procent i december och de bostadsrelaterade branscherna tros fungera som lokomotiv.

Möbelhandeln pekas ut som vinnare med en tillväxt på 5,0 procent.

– Försäljningen eldas på av låga räntor och möjligheten att använda bostaden som renoveringsobjekt.

Men trots HUI:s optimistiska prognos är det långt ifrån alla handlare som kan räkna med klirr i kassan i december.

Majoriteten av tillväxten inom sällansköpsvaruhandeln tillfaller nätet i år och väntas göra det även under julperioden.

– De som inte är vassa digitalt går miste om tillväxten, säger Jonas Arnberg.

Samma ämne:
Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...