Danska nytillskottet siktar på den svenska modetronen: ”Satsar på bra service”

RETAIL AWARDS 2020 – DAGS ATT ANMÄLA SIG TILL ÅRETS BUTIK. Med 1 000 kvadratmeter fyllt av mode ska den danska modekedjan få svenska ungdomar att klä sig kungligt. ”Man ska mötas av en skön vibe”, säger butikschefen Louise Björkman.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Nominera till Årets butik

Årets butik är framgångsrik och lönsam med sortiment, utformning och service som uppskattas av kunderna.
Priset har instiftats för att främja enskilda butiker som i stark konkurrens arbetar kreativt och framgångsrikt med sitt butikskoncept. Läs mer om kriterierna och anmäl ditt bidrag på www.retailawards.se
Sista anmälningsdag är 31 januari.

Danska kedjan Kings & Queens grundades 2004 och har sedan dess öppnat 21 fysiska butiker och en webbshop.

Butiken i Malmögallerian Emporia som öppnade i september blev kedjans första på svensk mark.

Kings & Queens riktar sig till en ung publik säljer företrädelsevis externa varumärken som Tommy Jeans, Calvin Klein, NA-KD och Vila. Inslag som Les Deux, Moss Copenhagen samt Samsøe & Samsøe vittnar även om kedjans danska rötter.

Målgruppen är ungdomar mellan 15 och 35 år.

– Vi vill vara ett kungarike av mode – ett fräscht ungt mode med många fashionmärken på samma ställe.

Att shoppa på Kings & Queens ska vara en inspirerande upplevelse, säger Louise Björkman.

– Man ska mötas av en skön vibe, musiken gör att det känns härligt.

Vad utmärker en bra butik?

Patrick Höijer, Sverigechef, Nets:

– Förutom det geografiska läget så handlar det om kundupplevelsen. Detta kan vara mycket: atmosfären, musiken, doften, personalen, produkterna såklart och sedan även själva betalningen.
– En bra butik kan också fungera som ett showroom för att se och uppleva produkterna, som sedan kan köpas på nätet och hämtas liksom bytas eller lämnas tillbaka i butiken. Hela utbudet behöver inte finnas i butiken – utan nätet och butiken samverkar, det vill säga omnikanal, till en helhetsupplevelse.
– Att ha en smidig köpprocess utan långa köer är också centralt. När kunden kan betala som hen vill, få sin bonus registrerad på ett enkelt sätt och även få kvittot som man vill.

Den drygt 1 000 kvadratmeter stora lokalen har delats in i flera rum som ska göra det enkelt att hitta de olika märkena. Materialval och färger är genomtänkta med mycket svart, grått och vitt som speglar den grafiska profilen.

– Vid tjejernas provrum är det lite mer loungekänsla med vit heltäckningsmatta.

På killavdelningen är det mycket inslag av trä, metall och glas som rimmar med det unga trendiga konceptet.

– Det är många som kommenterat inredningen, att den är väldigt dansk, säger Louise Björkman.

Hon sticker inte under stol med att konkurrensen är hård inom branschen och att det gäller att sticka ut för att hålla sig kvar.

– Det är hård konkurrens för alla. Vi satsar väldigt mycket på bra service och bra erbjudanden för alla olika plånböcker och modestilar.

Som för alla andra modebutiker gäller det att hänga med.

Hur visar ni framfötterna?
– Vi vill visa kombinationer som man inte tänkt på och märken som vanligtvis bara finns på nätet. Vi satsar mycket på service och kanske utmanar lite genom att få dig att prova kläder som du vanligtvis inte bär.

I Danmark erbjuder kedjan e-handel och click-and-collect. Målsättningen är att öppna e-handel även för svenska kunder.

Samma ämne:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...