Dagligvaruhandelns historiska år – efter explosion på nätet inför jul: ”Årets tillväxtmotor”

Dagligvaruhandeln slog som väntat rekord 2020. Försäljningen lyfte med historiskt höga 7,6 procent. ”Men många enskilda butiker har haft det tufft”, säger bransch-vd:n Karin Brynell.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Dagligvaruhandeln i siffror 2020

Fysiska butiker: 5,2%

E-handel: 94,5%
Avhämtning :348,7%
Hemleverans: 54,9%

Totalt: 7,6%

Fotnot: Siffrorna visar försäljningsutvecklingen i procent jämfört med samma period 2019.

Källa: Dagligvaruindex (Svensk Dagligvaruhandel)

Coronapandemin drabbade Sverige i månadsskiftet februari-mars förra året och fick bland annat betydande påverkan på dagligvaruhandelns försäljning när hushållen flyttade transaktioner från krogar och kaféer.

Tillväxttakten blev alltså 7,6 procent i löpande priser.

– Ett starkt år för dagligvaruhandeln även om många enskilda butiker har haft det tufft när gränser har stängt och färre människor besökt stadskärnor, säger Karin Brynell på Svensk Dagligvaruhandel.

Dagligvaruindex visar att online fick sitt genombrott och växte med 94,5 procent jämfört med 2019.

Julmånaden december uppgick kanalens andel till 6,5 procent – eller dubbelt så högt som i januari i fjol

– E-handeln med livsmedel har nått nya nivåer.

Leveransalternativet click and collect lyfte med hela 348,7 procent förra årets sista månad.

– Upphämtning i butik var årets tillväxtmotor, säger Karin Brynell och tillägger att utvecklingen var en kombination av aktörernas satsningar på ökad kapacitet i e-handeln och kundernas vilja att undvika trängsel i butikerna inför jul.

Kalendereffekten uppgick i december till 1,3 procent.

Dagligvaruindex för januari publiceras 18 februari.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...