Foto: Kristin Lidell

Dagligvaror motorn när e-handeln växer: ”Börjar bli en av de större branscherna”

E-handelns tillväxttakt sjönk något under andra kvartalet. Motorn, som driver utvecklingen framåt, är livsmedelsbranschen som ökade med 28 procent.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Så mycket växte e-handeln – bransch för bransch

  • Hemelektronik: 7 procent
  • Kläder/skor: 15 procent
  • Böcker/media: 10 procent
  • Bygghandel: 16 procent
  • Inredning/möbler: 23 procent
  • Sport/fritid: 20 procent
  • Barnartiklar/leksaker: 15 procent
  • Livsmedel: 28 procent

Källa: E-barometern

E-handeln växte med 14 procent under det andra kvartalet, om man jämför med motsvarande period i fjol. 

Det visar E-barometern som Postnord gör tillsammans med HUI Research och Svensk Digitalhandel. 

Postnords detaljhandelsanalytiker Carin Blom konstaterar att tillväxttakten är några lägre än förra kvartalet, även om den fortfarande är hög. 

Den bransch som driver på utvecklingen just nu är dagligvaruhandeln. Tillväxten under kvartalet landade på 28 procent. 

– Livsmedelshandeln på nätet har länge varit i sin linda, men nu börjar det bli en av de större branscherna på nätet. Branschen visar höga tillväxttal, men vi ligger ännu ganska långt efter till exempel Storbritannien, säger Carin Blom. 

Postnord spår att livsmedelshandeln på nätet kommer att omsätta 5,7 miljarder kronor 2018, vilket skulle utgöra 1,9 procent av dagligvaruhandelns omsättning. 

De mest handlade varorna på nätet var emellertid kläder och skor, 42 procent av konsumenterna e-handlade mode under andra kvartalet. 

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...