Cyberphotos framfart på vikande marknad: ”En enorm kunskapsbank”

Cyberphoto ökade sin omsättning med sju procent förra räkenskapsåret – samtidigt som branschen krymper. Däremot försämras resultatet.
Annons:
Text: Daniel Norman
Annons:

Cyberphoto omsatte 315 miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår, som tog slut 30 april. En tillväxt med 6,94 procent från året innan.

Samtidigt har marknaden för foto backa, både i värde och i antal sålda enheter, under flera år, visar statistik från Gfk.

– Vi hade tidigt en enorm kunskapsbank som vi har förvaltat både via innehåll på vår hemsida men också tillsammans med våra anställda. Tidigare i år blev vi återigen utsedda till Årets e-handlare av konsumenterna och mystery shoppers. Vi har även utvecklat en ny hemsida och satsat på inbyte av begagnade produkter, säger vd Patrick Ohlsson.

Däremot försämras rörelseresultatet med drygt en miljon kronor från räkenskapsåret 17/18 till 2,7 miljoner kronor.

– Vi har det senaste året genomfört en hel del intern effektivisering genom bakomvarande digitaliseringsprojekt och immateriella investeringar för framtiden, vilka i denna fas ger ett något vikande resultat, säger Patrick Ohlsson.

Annons:
Annons:

Analyser

Loading...