Foto: Shutterstock

Coronaviruset påverkar nätjättens försäljning: ”Vidtagit åtgärder”

Modejätten online, Zalando, varnar för att vinsten för det första kvartalet i år kommer att bli betydligt lägre än väntat.
Annons:
Text: Helen Preutz
Annons:

Analytikerna hade, i sin prognos som släpptes den 11 mars, inte räknat med effekterna av coronakrisen.

Vinstraset beror, enligt företaget på minskad konsumtion bland europeiska konsumenter till följd av regeringarnas skyddsåtgärder för att stoppa virusspridningen.
 
”De nödvändiga och beslutsamma åtgärder som Europas regeringar vidtagit har på ett slående sätt påverkat vår verksamhet negativt. I takt med att konsumenterna anpassar sitt beteende till den nya situationen och minskar sin konsumtion på kort sikt har vi sett fallande försäljningssiffror på grund av nedstängningen i en rad länder. Detta påverkar även vinsten. På grund av detta har vi vidtagit åtgärder för att anpassa vår kommersiella styrning, våra utgifter och investeringar samt vår årsbudget till den nya situationen”, skriver Zalandos styrelse i ett öppet brev.
 
Zalandos kvartalssiffror släpps den 7 maj. Hittills i år har Zalandoaktien backat 27 procent

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...