Foto: Shutterstock

Coronaeffekten: Postnord tror att e-handeln växer tre gånger så mycket i år

E-handeln nådde nya rekordnivåer under det andra kvartalet. Försäljningen ökade med 49 procent. Den grundläggande orsaken är självklart coronapandemin och effekterna av den. Nu skriver Postnord upp prognosen för helåret kraftigt.
Annons:
Annons:

Tillväxten online under Q2 – kategori för kategori:

  • Hemelektronik: 51%
  • Kläder/skor: 24%
  • Böcker/media: 29%
  • Möbler/heminredning: 71%
  • Sport/fritid: 43%
  • Barnartiklar/leksaker: 11%
  • Dagligvaror: 115%
  • Apoteksartiklar: 69%

Källa: E-barometern Q2

”Det råder ingen tvekan om att andra kvartalet 2020 var det mest exceptionella kvartalet hittills i svensk e-handels historia.”

Det konstaterar e-handelsrådgivaren Arne Andersson och detaljhandelsanalytikern Carl-Fredrik Teder i Postnords e-barometer.

E-barometern, som tas fram i samarbete med HUI och Svensk Digitalhandel, visar att försäljningen online steg med 49 procent i Sverige.

I USA till exempel var tillväxten 44 procent, trots att landet var betydlig mer stängt än Sverige under perioden.

Den grundläggande orsaken till den kraftiga tillväxten är givetvis effekterna av coronapandemin, konstaterar Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder.

Fyra av tio svenskar har arbetat hemifrån, helt eller delvis, och 85 procent tillbringade mer av sin fritid hemma, visar siffror från Postnord.

”Detta har resulterat i att fler handlar på nätet och att genomsnittskonsumenten gör en betydligt större andel av sina köp på nätet.”

Skillnaderna mellan de olika produktkategorierna är stora.

Dagligvaror till exempel visade upp en tillväxt på 115 procent under andra kvartalet, jämfört med samma period i fjol medan barnartiklar och leksaker ”bara” växte med elva procent.

Postnord väljer nu att uppdatera prognosen för helåret. Tidigare pekade de på en tillväxt för e-handeln på elva procent under 2020. Nu höjs den till 33 procent.

”Vi baserar det på två avslutade kvartal med 17 respektive 49 procents tillväxt, samt signaler om att tillväxten i juli fortsatt var väldigt stark”, skriver Arne Andersson och Carl-Fredrik Teder samtidigt som de konstaterar att siffrorna för augusti ser mer måttfulla ut.

I november väntar Black Friday som numera kan ses som startskottet på julhandeln.

'”E-handelsefterfrågan från konsumenterna kommer troligen inte att bli lägre under slutet av året, givet att så många fler vant sig att e-handla.”

Trots låg smittspridning i samhället just nu undviker många svenskar fortfarande att handla i fysisk butik.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...