Coops smarta AI-offensiv – så ska försäljningen öka mer: ”Nya insikter”

Coop ska driva försäljningen – via smarta kampanjer. Därför inleds samarbete med AI-bolaget Formulate. ”Vi skapar nya insikter”, säger Jonatan Tullberg på Coop till Market.
Annons:
Text: Thomas Ohlén
Annons:

Market kan i dag berätta att Coop Sverige och riskkapitalfinansierade företaget Formulate har signerat ett avtal som syftar till att vässa dagligvarujättens kampanjer såväl i fysiska butiker som online.

AI-lösningen analyserar historiska transaktionsdata hos Coop.

– Formulate gör det möjligt för oss att ännu bättre förstå vad våra medlemmar och kunder vill ha. Kampanjerna blir effektivare och lönsammare och upplevs som mer relevanta, säger affärsområdesdirektör Jonatan Tullberg om det nya samarbetet.

Coop har sedan tidigare haft en mängd data som dock bara kunnat hanteras med enklare beräkningar.

– Tack vare den här lösningen får vi nya insikter som baseras på fakta och mindre magkänsla.

En ekonomisk granskning i dagligvaruhandelns nyhetstidning Icanyheter visar att den sammanlagda försäljningen för Coops tolv största juridiska personer steg med 0,7 procent 2018.

Därmed kom dessa upp i drygt 38,6 miljarder kronor (netto).

– Coop är inne i en kommersialiserings- och förändringsresa och ambitionen är självklart ännu högre försäljning i våra kanaler, säger Jonatan Tullberg.

Formulates produktchef Anna Blomdell anser att historisk utvärdering av kampanjer är rätt strategi för detaljhandelsföretag som har ambitionen att ”driva erbjudanden i rätt riktning”.

– Kunden ska få värde inom några få veckor och med dagens teknik och föränderliga affärsbehov ska det vara lätt och snabbt att komma i gång.

Annons:
Annons:
Annons:

Analyser

Loading...